31 december 2019

2019 - 2020


Gott Nytt År! ⭐ I årets sista inlägg blickar jag tillbaka på året som gått och gläntar på dörren till 2020.
2019
Under året som gått har jag tillsammans med Karin Forsling och Carin Roos (genomfört projekt inom SoL (Specialpedagogisk forskning om literacy) vid Karlstads universitet. Det har hittills resulterat i två artiklar och ett antal konferensbidrag, såväl nationellt som internationellt.

För närvarande samarbetar Karin Forsling, Carin Roos, Carina Hermansson och jag i studien Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. Forskargruppen arbetar också för att knyta samman forskningsprojektet med speciallärarstudenters utbildning på olika sätt.

I december anordnade vi en minikonferens på Karlstads universitet där deltagare från de skolor som ingår i projektet deltog. I samband med konferensen bjöd vi in till fyra öppna föreläsningar under rubriken: Skrivkraft, Läsglädje och Kreativ grammatik. Föreläsningarna handlade om olika aspekter av skrivandets kraft och läsandets glädje. Caroline Liberg, Uppsala universitet, talade om Didaktiska val för skrivandet i tidiga år, Camilla Grönvall och Annelie Johansson, Karlstads universitet gav oss en inblick i hur Kreativ grammatik i praktiken kan iscensättas. Carin Roos föreläste om Andra sätt att förstå sig på text och läsande – specialpedagogiska erfarenheter och visade på nya perspektiv och infallsvinklar. Karin Forsling och jag avslutade dagen med att berätta om forskningsprojektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker och delge några preliminära resultat från studien. Dagen avslutades med en guidad tur på Lars Lerins konstmuseum i Sandgrund. Konferensen var ett samarbete mellan Institutionen för pedagogiska studier (IPS), Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL) och Regionalt Utvecklingscentrum (RUC) på Karlstads universitet.
Mer info


Sedan 2018 deltar jag i projektet Gränsland som är ett internationellt samarbete mellan Åbo akademi i Vasa och Karlstads universitet. Det syftar till att höja lärares kunskaper i läs- och skrivlärande, bland annat för att bättre kunna hantera elevers mångfald.
Mer info

Den 29 april var jag inbjuden som föreläsare på en konferensdag vid Södertörns högskola som handlade om ULF-försöksverksamhet med praktiknära forskning. Dagen varvades med föreläsningar, seminarier och erfarenhetsutbyte. Jag föreläste under rubriken Att bygga praktiknära forskning tillsammans med skolan. Forskare och lärare i samverkan för skolutveckling på vetenskaplig grund, där skolans frågor är utgångspunkt.
I samband med konferensen skrev jag ett blogg-inlägg på ULF-Bloggen, Uppsala universitet. Du kan läsa hela inlägget här: ulfavtal.se/blogg/

Under 2019 har jag varit involverad i ett samarbetsprojekt inom ramen för ULF-försöksverksamhet med praktiknära forskning (Enköpings kommun (FoU) och Uppsala universitet). Den arbetsform som prövas är samverkan mellan lärarutbildning och skolhuvudmän gällande lärarstudenternas examensarbete. Jag har fört samtal med involverade lärare för att precisera forskningsfrågor och fördjupa förståelsen för vad ett sådant samarbete kan innebära. Mitt uppdrag har också varit att titta närmare på vad en sådan samverkan mellan lärarutbildning och skolhuvudmän, som prövats i ett par kommuner i landet, har resulterat i. Syftet är att hitta bärande vägar att bygga vidare på för att kunna åstadkomma en samverkan med hög kvalitet mellan lärarutbildning och skolverksamhet.

2019 fick jag glädjen att mottaga Lärarförbundets forskarstipendium 2019, vilket innebar att jag fick tillbringa ett par veckor på Fjällgården i Åre under hösten för att skriva. Jag fick stipendiet för att arbeta med den longitudinella, praktiknära studie där jag följt lärare och elevers arbete från förskoleklass till och med årskurs 9. Jag har tidigare haft förmånen att få delta i Lärarförbundets skrivinternat. Fjällgården, med sin unika miljö och bedårande vackra fjällandskap, erbjuder just den skrivro, inspiration och miljö som är ovärderligt i forskningsarbetet.

Karin Forsling och jag är redaktörer för en kommande akademisk antologi, Skrivundervisningens grunder. Vi har under hela året varit engagerade i arbetet med boken som nu är i slutskedet. Boken är beräknad att publiceras i början av 2020.  Vi tror att detta kommer att bli en uppskattad och värdefull kursbok.

Under året har jag deltagit i tre inspirerande och lärorika forskningskonferenser, Skriv! Les! i Stavanger, NERA i Uppsala och NNMF i Trondheim.
Mer info


2020
Vårterminen 2020 startar två nya kurser som behandlar språk-, skriv- och läslärande ur inkluderande perspektiv på Karlstads universitet. Karin Forsling och jag har utarbetat kurserna och är också kursledare dem. Kurserna har som mål att ge ingående kunskaper som gör att lärare kan arbeta för att förebygga, identifiera och undanröja hinder i elevernas skriftspråksutveckling så att svårigheter inte uppstår. Dessa båda kurser följs upp med ytterligare två kurser höstterminen 2020 som vi nu är i gång med planeringen av.
Mer info

Under det det kommande året är min intention att slutföra arbetet med en longitudinell praktiknära forskningsstudie, Lärarens undervisning och elevens lärande, där en elevgrupp följts genom hela grundskolan (2008–2018).  I SoL-gruppen arbetar vi vidare med forskningsprojektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. Båda studierna handlar om praxisinriktad språkdidaktisk forskning med tydlig anknytning till flera av Lärarutbildningens aktuella forskningsområden: flerspråkighet, digitalisering, inkluderande undervisning, professionsutveckling, samt yngre barns literacy.

Forskningsprojektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker är en studie där fyra skolors lärare deltar. Skolorna har olika literacy-profiler. Hittills har fokusgruppssamtal med de deltagande lärarna på respektive skola, liksom utbyte mellan de deltagande lärargrupperna vid en minikonferens på Karlstads universitet genomförts. Planen är nu att följa upp studien på respektive skola. Projektet kommer att presenteras på forskningskonferenser under 2020.

Lärarens undervisningsstrategiers betydelse för elevernas lärande
Forskningsstudien Lärarens undervisning och elevens lärande är en longitudinell praktiknära forskningsstudie där en elevgrupp har följts genom grundskolan (2008–2018). Studiens syfte är att bidra med kunskaper om undervisning och lärande, genom att studera vilka faktorer som visar sig vara betydelsefulla i några elevers lärprocess över tid. Vilka faktorer kan tänkas ha påverkat deras lärandeprocess och vilken betydelse kan lärarens undervisningsstrategier tänkas ha för elevernas lärande?  Min intention är att dokumentera denna studie och presentera den på utbildnings- och forskningskonferenser.