30 september 2019

Språk-, skriv- och läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv

Tillsammans med Karin Forsling kommer jag att vara kursledare för två nya kurser på Karlstads universitet.

Vill du lära dig mer om hur du som lärare kan fördjupa dina kunskaper om att på vetenskaplig grund identifiera och utforma arbetssätt och arbetsmiljöer med målet att kunna stödja alla elevers språk-, skriv- och läsutveckling?

Vårterminen 2020 startar två nya kurser som behandlar språk-, skriv- och läslärande ur inkluderande perspektiv på Karlstads universitet. Det här är kurserna för dig som vill ha kunskap om, och verktyg för, att hantera och samtidigt utnyttja det komplexa i din klassrumspraktik. Kurserna har som mål att ge ingående kunskaper som gör att du som lärare kan arbeta för att förebygga, identifiera och undanröja hinder i elevernas skriftspråksutveckling så att svårigheter inte uppstår.

Kurserna vänder sig till lärare som vill fördjupa sina kunskaper om undervisning och lärande med fokus på hur inkluderande literacypraktiker kan utformas och iscensättas. De är upplagda så att teoretiska kunskaper kopplas till praktiken och på så sätt blir användbara för dig som lärare i undervisningspraktiken.

Hur läraren utformar lärmiljön och arrangerar lärsituationer för utvecklande skriftspråkande har visat sig vara särskilt betydelsefullt för elever i behov av stöd (Forsling, 2017; Tjernberg, 2013).

Karin Forsling och Catharina Tjernberg, kursledare
https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/SPASL1
https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/SPASL2