Om mig


Catharina Tjernberg
PhD, Universitetslektor
Fakultet: Fakulteten för humaniora och samhällskunskap
Institution: Institutionen för pedagogiska studier
Ämne: Specialpedagogik och Pedagogiskt arbete

Utbildning
Forskarutbildning: Licentiatexamen, 2011; Doktorsexamen, 2013
Forskarhandledarutbildning
Legitimerad lärare; Lektor i svenska, Specialpedagog; Speciallärare; Språkpedagog

Forskning
Jag är universitetslektor och forskare i läs- och skrivutveckling vid Karlstads universitet. Mitt forskningsintresse rör kopplingen mellan teori och praktik i syfte att synliggöra hur den akademiska kunskapen kan göras tillgänglig och användbar i pedagogisk verksamhet. Jag ingår i forskargruppen SoL (Specialpedagogisk forskning om Literacy) vid Karlstads universitet, där det pågår ett flertal forskningsprojekt.

Jag antogs till forskarutbildning i Forskarskolan i läs- och skrivutveckling vid Stockholms universitet 2008. Forskarskolan koordinerades av Institutionen för Nordiska språk. Jag avlade filosofie licentiatexamen 28 februari 2011 och filosofie doktorsexamen i specialpedagogik 23 maj 2013. Mitt intresseområde är samspelet mellan teori och praktik i pedagogisk verksamhet med fokus på läs- och skrivundervisning.

Som doktorand undervisade jag på speciallärare- och specialpedagogprogrammen på Stockholms universitet (2010-2013). Undervisningen innefattade föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Ämnen: läs- och skrivlärande, inkluderande undervisning, pedagogisk dokumentation.

Min största inspirations- och kraftkälla är naturen och musiken. Jag är bosatt på landet där mina fem barn vuxit upp och där musiken genom dem varit ständigt närvarande. Här har jag också under ett antal år fött upp arabiska fullblod. Jag älskar havet och att sommartid tillbringa tiden vid Hallandsstugan på västkusten. Där passar jag alltid på att gå långa strandpromenader.

Under min doktorandtid, liksom i min fortsatta forskning, har jag, när det varit möjligt, genomfört den nödvändiga distanseringen från mitt forskningsmaterial genom att tillbringa några perioder på Svenska institutet gästhem för forskare i Kavalla, Lärarförbundets skrivinternat i Åre, och på ett klostergästhem i Italien. Även här har närheten till havet haft stor betydelse för både sinnesro och kreativitet.

2010 tilldelades jag Enköpings kommuns Pedagogiska pris med följande motivering:

"Catharina har i högsta grad varit nytänkande och medverkat kreativt till att förbättra elevernas resultat. I reflekterande samtal med lärarkollegor bidrar Catharina till att teoretisera arbetet i klassrummet och utveckla undervisningsmetoder. Förutom arbete med elevers skriftspråksutveckling har Catharina vid Göteborgs universitet tagit fram en utvecklingsplan för att skapa en god grund för elevernas matematiklärande genom ett inkluderande språkutvecklande arbetssätt"

Bertil Hults Pris delas ut till den grundskola i Sverige som visat upp bästa praktiska exempel på hur insatser för elever med dyslexi integreras i skolans vardagliga verksamhet. Bertil Hults Pris 2010 tilldelades Örsundsbroskolan för projeket Språkbron (läs mer) och dess språkpedagogiska arbete.

Juryns motivering löd:

"2010-års Bertils Hults Pris går till Örsundsbroskolan för det arbete som skolan gör för att identifiera barn med läs- och skrivsvårigheter och för att stödja dem i deras läs- och skrivutveckling. Arbetet sker utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt och utvärderas löpande genom forskning"

Jag tilldelades 2014 Eve Malmquists pris för läsforskning för mina studier angående skicklig läs- och skrivundervisning. Priset delades ut av Swedish Council of International Reading Association (SCIRA) i samband med att SCIRA firade sitt 50-årsjubileum i Linköping 11 oktober 2014.

"Hon prisas för sin skolforskning. Catharina Tjernberg får i dag ett prestigefullt pris för sina insatser inom läsforskning. Hon har studerat den 'tysta ­kunskap' som skickliga lärare har för att lyfta och utveckla sina elever. Hur gör de?"




Karlstads universitet
Jag är sedan 2015 universitetslektor och forskare vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. I arbetsuppgifterna på universitetet ingår undervisning, handledning på avancerad nivå, kursansvar och kursplanearbete.


Lektor i läs- och skrivutveckling 
2014–2020 hade jag ett uppdrag som lektor och vetenskaplig ledare inom området läs- och skrivutveckling och dyslexi vid enheten för Forskning och Utveckling (FoU)i  Enköpings kommun. I uppdraget ingick att undervisa, bedriva egen forskning, driva ämnesövergripande projekt, handleda andra lärare i frågor kopplade till det specifika ämnet, hålla mig uppdaterad om aktuell forskning på området, och vara huvudansvarig för ämnet.

Uppdrag för Skolverket
Under 2017-2019 arbetade jag med uppdrag för Skolverket.  Det innebar bland annat utveckling av lärmoduler i Läslyftet. Jag medverkar i Tidig läsundervisning, Tidig skrivundervisning, (Grundskola 1–3), samt Lässtrategier för sakprosatexter (Grundskola 4–6). 

Forum för samverkan, Uppsala universitet
Forum för samverkan är ett samarbetsforum mellan Uppsala universitet och åtta uppländska kommuner. Det nära samarbetet mellan universitet och skolverksamhet syftar till att tydliggöra kopplingen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. 2010-2018 deltog jag i Forum för samverkan inom nätverket språk-, läs- och skrivutveckling. 
Inom ramen för Forum för samverkan initierades 2016 forskningscirkeln Nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt (2016-2017). Här genomförde jag en studie som syftar till att öka kunskapen om hur nyanlända elever lär. Resultatet av forskningscirkeln där min studie ingick publicerades under 2018 och kommunicerades därefter med de aktuella kommunerna. 

Textanalysseminarium, Uppsala universitet (2014-2018)
2014–2018 deltog jag i Högre seminarier vid Uppsala universitet. Dessa interna seminarier, som Caroline Liberg inledningsvis ledde, handlade om textanalys. Vi läste texter i vilka olika typer av textanalyser genomförts på både muntliga (ofta klassrumsdialoger) och skriftliga texter.

Specialpedagogisk forskning om Literacy – Karlstads universitet
På Karlstads universitet, institutionen för pedagogiska studier, ingår jag i forskningsgruppen Specialpedagogisk forskning om Literacy (SoL). Intentionen är att skapa en forskningsmiljö, där literacyfrågor med specialpedagogiskt perspektiv, knyts till lärarutbildningen. Resultatet av våra studier har redovisats på ett antal svenska och internationella forskningskonferenser. 
Jag är medlem i Centrum för Språk och Litteraturdidaktik (CSL) vid Karlstads universitet. 

Referensgrupp
Jag sitter med i Legilexis referensgrupp tillsammans med forskare inom området språk-, läs-  och skrivutveckling (2015–). LegiLexi har sedan start haft en referensgrupp med svenska forskare som är med och granskar material och beslutar om omfattning och andra ställningstaganden.
https://www.legilexi.org/om-oss/


Språkbron
År 2000 bildade jag tillsammans med logoped Ingrid Wikström Språkbron. Vår intention var att genom ett förebyggande språkutvecklande arbetssätt ge alla elever goda förutsättningar i sitt läs- och skrivlärande. 



Tjänster och uppdrag 

2024- FELA Research Grant Panel.

2023 Catharina Tjernberg var opponent vid Mari Ylenfors Licentiatseminarium 2023-08-18, Högskolan för kommunikation och lärande, Jönköping University.

2017- Ingår i styrelsen för Swedish Council of International Reading Association (SCIRA)
2017-2019 Uppdrag för Skolverket: Utveckling av lärmoduler, grundskola
2014-2018 Forum för samverkan, samarbetsforum, Uppsala universitet och åtta uppländska kommuner.
2016-2017 Forskningscirkel: Språkutvecklande arbetssätt och nyanländas lärande. Uppsala universitet
2015- Karlstads universitet, Institutionen för pedagogiska studier. Universitetslektor och forskare. Undervisning och handledning på avancerad nivå, kursledarskap och kursutveckling.
2014-2020 Enköpings kommun, enheten för Forskning och utveckling (FoU). Lektor och vetenskaplig ledare inom området språk-, läs- och skrivutveckling och dyslexi.
2014-2015 Studiecirkel: Forskningsanknuten lärarfortbildning, Att undervisa i läsförståelsestrategier
2013-2014 Lektöruppdrag för Natur & Kultur: Tre böcker av Adrienne Gear)
2013-  Språk-, läs- och skrivutvecklare
2010- Anlitad som föreläsare och lärarutbildare: Stockholms universitet, Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Mälardalens högskola, samt ett flertal utbildningskonferenser som till Gothia fortbildning; Lärarfortbildning AB; Skolporten; SPSM; Dyslexiförbundet, Dyslexikongressen. 


Forskarprofil, Karlstads universitet:

Författarpresentation, Natur & Kultur:
www.nok.se/Laromedel/Forfattarsoksida/?a=2073 


Mina nätverk
Swedish Council of International Reading Association (SCIRA) 
Nordiskt nätverk för forskning om läsning och skrivning (NLS)
Specialpedagogiska Skolmyndigheter (SPSM), nätverk för språk-, läs- och skrivutveckling (Östra regionen)
Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL). Karlstads universitet
Nationella Literacynätverket 
Nordic Education Research Association (NERA)
Forum för samverkan (FoSam), regionalt nätverk (språk-, läs- och skriv), Uppsala universitet
Internationellt nätverk för praxisorienterad forskning

 


Tilldelade priser och stipendier 

2023 Nominering till Ingvar Lundbergpriset. Professor Eva Heimdahl Mattson har nominerat mig till Ingvar Lundbergpriset vid fler tillfällen, senaste gången 2023. 
2022 Skrivarstipendium. (Helge Ax:son Johnsons stiftelse)  
 
2022 Författarstipendium (Sveriges Läromedelförfattares Förbund - SLFF). Stipendium för   Läromedel offentliggjorda i Sverige, Norge och Finland. 
 
2020 Skrivarstipendium. (Helge Ax:son Johnsons stiftelse)
2019 Lärarförbundets forskningsstipendium, skrivinternat på Fjällgården.
2018 Konferensbidrag för deltagande i ECER 2018 i Bolzano (CLS). 
2017/2018 Författarstipendium (Sveriges Läromedelförfattares Förbund - SLFF). Stipendium för   Läromedel offentliggjorda i Sverige, Norge och Finland.
2015 Skrivarstipendium. (Helge Ax:son Johnsons stiftelse)
2015 Skrivarstipendium. (Lärarförbundet)
2014/2015 Författarstipendium (Sveriges Läromedelförfattares Förbund - SLFF). Stipendium för Läromedel offentliggjorda i Sverige, Norge och Finland.
2014 Eve Malmquists pris för läsforskning (SCIRA)
2014 Resestipendium, Columbia University, New York
2014 Skrivarstipendium (Lärarförbundet)
2013 Kulturpris (Lions Club)
2013 Skrivarstipendium (Lärarförbundet)
2012 Skrivarstipendium (Lärarförbundet)
2011 Resestipendium, Columbia University, New York (SFUB)
2010 Bertil Hults Pris: Språkbron/Örsundsbroskolan
2010 Resestipendium, Nordisk forskningskonferens, Stavanger (Lärarförbundet)
2010 Pedagogiskt pris (Enköpings kommun)



Bilder


 



Doktorspromotion, september 2014 i Blå hallen, Stockholms Rådhus