Fortbildningsprojektet GRÄNSLAND utgår från att lärarens kvalitativt högtstående arbete med läs- och skrivprocesser inte är statiskt, utan ständigt i rörelse. Målet är att lärarnas kunskaper om aktuell läs- och skrivforskning uppdateras och utvecklas via kollegial handlingsreflektion. Deltagarna blir bättre på att stötta, beskriva och utvärdera elevers och studerandes allsidiga kompetens i modersmålsämnet samt på att hantera mångfalden i klassen.
Tillsammans med två forskare vid Karlstads universitet, Christina Olin-Scheller och Marie Tanner, ingår jag i projektet Gränsland som extern forskare. Mitt bidrag är processinriktad läs-och skrivundervisning som en väg till att iscensätta inkluderande verksamheter. Jag tar utgångspunkt i det läs- och skrivprojekt som under decennier utvecklats inom ramen för The Teachers College Reading and Writing Project vid Colombia University i New York.
"När Åbo akademi i Vasa och professor Ria Heilä-Ylikallio sökte föreläsare utanför Finland till fortbildningsprojektet Gränsland vände de sig till Karlstads universitet och IPS-forskarna Catharina Tjernberg, Christina Olin-Scheller och Marie Tanner. Projektet som helhet handlar om att höja lärares kunskaper om aktuell läs- och skrivforskning med målet att deltagarna ska bli bättre på att stötta elevers kompetens i modersmålsundervisning och att hantera mångfald i sina klasser. Catharina bidrar med en föreläsning om processinriktad undervisning som en väg till att utveckla inkluderande verksamheter, med utgångspunkt i ett forskningsprojekt vid The Teachers College Reading and Writing Project vid Colombia University i New York. Marie och Christina medverkar med två gemensamma föreläsningar om digitala literacypraktiker och interaktion i uppkopplade klassrum utifrån sin pågående forskning. Föreläsningarna spelades in i pod-format här på KAU med hjälp av medie- och kommunikationsavdelningen och kommer att ingå en MOOC-kurs som deltagarna i pro- jektet kan delta i på distans i kombination med handledningsträffar."
(IPS Nyhetsbrev 114, Karlstads universitet).
Gränsland – forma ditt fortbildningsprojekt om läs- och skrivprocesser på 2020-talet! | Åbo Akademi