Publikationer

Arkiv
  • Tjernberg, C., & Forsling, K. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools With Diverse Literacy Practices. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2). https://doi.org/10.23865/njlr.v9.3610
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education. Educational Research, Vol.65, (3), pp. 301-319. Taylor & Frances. https://doi.org/10.1080/00131881.2023.2209580
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding? KAPET, Årgång 19, Nr 1, 2023. 
  • Tjernberg, C. (2023). Key factors for teaching and learning – Teachers´ experiences and reflections. Research Square. doi.org/10.21203/rs.3.rs-2212915/v2
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Skrivundervisningens grunder, 2 uppl. Gleerups.

  • Tjernberg, C. (2022). Läraren som läsande och skrivande förebild. Inflik i A.-M. Körling (2022). Väck läslusten i skolan! Illustr. Elin Lucassi. En bok för alla. ISBN 9789172218963
  • Tjernberg, C. (2022). Att iscensätta undervisningspraktiker för delaktighet och lärande. Svensk Intresseförening för Tal & Språk (SITS), 2022-02-06. https://sits.nu/att-iscensatta-undervisningspraktiker-for-delaktighet-och-larande/
  • Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson, E. (2021). Synthesising inclusive and didactic research – a way to ensure the participation and learning of every student? Nordic Studies in Education, 41(3), 1–16. https://doi.org/10.23865/nse.v41.2831
  • Tjernberg, C. (2021). Balanserad läs- och skrivundervisning. SITS, augusti 2021, https://sits.nu/balanserad-läs-och-skrivundervisning/

  • Tjernberg, C. & Larsson, E. (2020). Fördelar och nackdelar med tre-terminsystem. En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande. Kapet, årgång 16, nr 2, 2020. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1510913&dswid=-36
  • Tjernberg, C., Forsling, K. & Roos, C. (2020). Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår – Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal. Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 6, No 1, 2020, s. 1-21.
    https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2044
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020). Design för skrivkraft. Lärares erfarenheter av skrivandets roll i unga elevers identitetsutveckling. I: M. Johansson, B.-G. Martinsson & S. Parmenius Swärd (red.). Bildning, utbildning, forskning. Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Linköping: Linköpings universitet.
  • Forsling, K. & Tjernberg. C. (red.) (2020). Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerups.  
  • Tjernberg, C. (2020). Inkluderande undervisning för delaktighet och lärande. I: K. Forsling & C. Tjernberg (red.) (2020), Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerup. Malmö: Gleerup. 
  • Tjernberg, C. (2019). Balanserad läsundervisning. I: T. Alatalo (red.) (2019), Läsundervisningens grunder (2:a uppl.). Malmö: Gleerup. 

  • Forsling, K. Tjernberg, C. & Roos, C. (2019). Lärares navigation i komplexa skriftspråkspraktiker: Fokusgruppsamtal med lärare i förskleklass – åk 3.  I: B. Ljung Egeland, T. Roberts, E. Sandlund, & P. Sundqvist (red.) (2019) Klassrumsforskning och språk(ande): Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april, 2018. ASLA:s skriftserie; 27. Karlstad: Karlstads universitet.
  • Tjernberg, C. & Alatalo, T. (2019). Fokusskriften i skrivundervisningen. I: Lärmodul, Tidig skrivundervisning. Stockholm: Skolverket.
  • Mossberg, Schüllerqvist, I. & Tjernberg, C. (2019) Specialpedagogiska perspektiv i svenskämnenas läsundervisning. I: Lässtrategier för sakprosatexter. Stockholm: Skolverket. https://larportalen.skolverket.se

  • Tjernberg, C. (2018). Processinriktad läs- och skrivundervisning - en väg till inkludering? Stockholm: Liber Förlag.
  • Tjernberg, C. (2018). Form, funktion och innehåll i samspel. I: Lärmodulen Tidig läsundervisning. www.skolverket.se
  • Tjernberg, C. (2018). Att bygga broar mellan pedagogisk teori och skolans praxis (Läromedelsförfattares Förbunds Tidskrift  MANUS Nr 2, juni 2018). 
  • Tjernberg, C. & Soulander, Å. (2018). Nyanlända elevers lärande och språkutvecklande arbetssätt. I: C. Engblom & K. Fallgren(red.) Rapport från en forskningscirkel. FoSam-Forum för samverkan, Uppsala universitet.

  • Tjernberg C. & Heimdahl Mattson, E.  (2017). From methods and concepts to triple learning processes in school, teachers education and research. Nordic Studies in Education 2017 Volume 39. (1) p. 35-45. DOI: 10.18261/issn.1891-5949

  • Tjernberg, C. (2016). Skrivundervisning. Processinriktat skrivande i klassrummet. Stockholm: Natur & Kultur.
  • Tjernberg, C. (2016). Balanserad läsundervisning. I:  T. Alatalo (red.). Läsundervisningens grunder: elever 6–10 år. Lärobok för lärarstudenter och verksamma lärare.Lund: Gleerups förlag.
  • Tjernberg, C. (2016). Processinriktad skrivundervisning – en väg till inkludering. SCIRA: LÄSNING. Årgång 41 Nr 2 - 2016. Tidskrift utgiven av Swedish Council of International Reading Association.

  • Tjernberg, C., & Heimdahl Mattson, E.  Inclusion in practice: a matter of school culture. In: Class of 2015 (2015). Routledge Education Journals. The Most Read article throughout 2014 from all of Routledge Education Journals is establish a collection called the 'Class of 2015'.
  • Tjernberg, C. (2015). Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik. SCIRA: LÄSNING. Årgång 40 Nr 2 - 2015. Tidskrift utgiven av Swedish Council of International Reading Association.

  • Tjernberg, C. (2014). Det framgångsrika klassrummet: En bro mellan teori och praktik. I P. Andersson, P. Holmberg, A. Lyngfeldt, A. Nordenstam & O. Widhe (red.) 2014. Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden. Göteborg: Nordiska nätverket för modersmålsdidaktik & Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning.
  • Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson, E. (2014). Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education, 29(2),  247–256. DOI: 10.18261/issn.1891-5949 www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2014.891336
  • Tjernberg, C. (2014) Studiehandledning till Framgångsrik läs- och skrivundervisning. Natur & Kultur, Stockholm.

  • Tjernberg, C. (2013). Läraren alltjämt den viktigaste framgångsfaktorn. Venue, 2(3), 1-4. DOI: https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13228 
  • Tjernberg, C. (2013). Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik. Natur & Kultur, Stockholm.
  • Tjernberg, C., Heimdahl Mattson, E. Myrberg, M. (2013). Se varje enskild elev. Lärarnas tidning, årg. 24, nr. 16, 2013. www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2013/10/21/se-varje-enskild-elev
  • Tjernberg, C. (2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, årg. 18, nr. 3 - 2013. www.dyslexiforeningen.se/?page_id=117
  • Tjernberg, C.( 2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Doktorsavhandling i specialpedagogik, Stockholms universitet.

  • Tjernberg, C. (2011). Specialpedagogik i skolvardagen. En studie med fokus på framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Licentiatavhandling i specialpedagogik: Stockholms universitet.
  • Tjernberg, C. (2011). Specialpedagogik i skolvardagen. Dyslexi – aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, Nr. 4 2011.

  • Tjernberg, C. (2007). Om konsten att möta elever i läs- och skrivsvårigheter. En retrospektiv fallstudie. Magisteruppsats i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik: Stockholms universitet. 

Debattartiklar


Fackgranskade konferensbidrag 
(Peer-reviewed conference contributions) 
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2024). Lärares perspektiv på design och iscensättning av inkluderande undervisning i varierande literacypraktiker. Skriv! Les! 2024. Nordisk Forskningskonferens om lesning, skrivning og literacy. Stavanger 5–8 maj 2024. 
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2024). Inclusive literacy practices for diverse learners. 23rd European Conference on Literacy & 7rd Panhellenic Litaracy Conference, Creta, June 24th to June 26th, 2024. 
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices. European Conference of Education Research, ECER 2023, the University of Glasgow, Scotland 22 – 25 August 2023.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher. NERA 2022, Conference at University of Iceland – NFPF/NERA, Reykjavik June 1–3. 
  • Tjernberg, C. (2022). Teaching Strategies and Student Learning – Teacher Perspective on Inclusive Practices. Skriv! Les! i Norge, Trondheim Maj 10– 11, 2022.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2022). Inkluderande literacypraktiker. Skriv! Les! i Norge, Trondheim Maj 10– 11, 2022.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. The 22nd European Conference on Literacy and the 46th Annual Conference of the Literacy. Ireland, Dublin, July 4-6, 2022.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. The 22nd European Conference on Literacy and the 46th Annual Conference of the Literacy. Ireland, Dublin, July 4-6, 2022.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2021, November 24-25). Inkluderande undervisningsperspektiv i varierande literacypraktiker. NNMF 8, 2021, Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur.  Uppsala universitet, Sweden. 
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2021, November 3-5). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspektive. NERA 2021, Hope and Education. University of Southern Denmark,
  • Odense, Danmark. 
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2021, August 6-10). A Swedish Study of how Lower Primary School Teachers from Diverse Literacy Practices Design for Professional Development (NW: ’01). Professional Learning and Development’. ECER 2021, “Education and Society: ecpectations, prescriptions and reconciliations”. Genève, Schwetz.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2021, November 3-5). Teacher sharing of successful literacy practices. NERA 2021, Hope and Education. Odence, Danmark. 
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020). Möten mellan lärare i varierande literacy-praktiker. Den fjortonde nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning (SMDI14). Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld. Malmö universitet, 18-19 november, 2020. 
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020, August 24-27). A Swedish Study of how Lower Primary School Teachers from Diverse Literacy Practices Design for Professional Development (NW: ‘01.Professional Learning and Development’. ECER 2020, “Educational Research (Re)connecting Communities”. University of Glasgow, Scotland.  https://eera-ecer.de/ecer-2020-glasgow/faqs-regarding-canceled-ecer/ (Conferensce canceled)
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020 March). Teacher sharing of sucessful literacy practices.  NERA 2020, March 2020. University of Turku, Finland, Åbo, Finland.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020 januari) Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. 4th Baltic Sea Conference in Literacy. Talinn, Estland, 16-20 januari 2020. 
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019 Oktober). Lärare designar för skrivflyt och skrivkraft.  NNMF, Norge, Trondheim, 24-24 oktober 2019. 
  •  Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019 March). Teacher design for writing power and fluent writing. Focus group interviews with early years teachers. NERA Conference. Uppsala, Sweden March 5-8, 2019.
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2018). Design för skrivflyt och skrivkraft. Den 13:e nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Linköpings universitet 23-24 november 2018. 
  • Tjernberg, C., Forsling, K., Roos, C. (2018). Inclusion and Exclusion – Challenges of Navigating in Complex Classroom practice. ECER 2018, Bolzano, Italy, 4-7 september 2018. 
  • Forsling, K. & Tjernberg, C. (2018). Hur lärare löser literacyutmaningar i en komplex klassrumspraktik. ASLA Karlstad, 12-13 april 2018.
  • Tjernberg, C. (2018). A study by interview on how newly arrived students learn Swedish, seen from the student perspectiv. NFPF/NERA Conference. Oslo, Norge, March 8-10, 2018.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2017). "Men nu skriver alla med glädje!" NNMF 6: The 6th Nordic Conference at the University of Southern Denmark, Odense, 30 nov.– 1 dec. 2017.
  • Tjernberg, C. & Sourander, Å. (2017).  "Om det är ord jag inte förstår, streckar jag under dom – och tar mobilen eller datorn till hjälp för att översätta". En intervjustudie om hur nyanlända lär sig svenska sett ur ett elevperspektiv. Lärarnas Forskningskonferens. Stockholm, 31 oktober 2017.
  • Tjernberg, C. (2017, May). NOFA 6. The 6th Nordic Conference at the University of Southern Denmark, Odense, 29 to 31 May 2017. The theme of the conference: Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education - perspectives and challenges.
  • Tjernberg, C. & Forsling, K. (2017, May). Framgångsfaktorer i skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium. En longitudinell praktiknära studie med förankring i skolpraktik och lärarutbildning. Skriv! Les! 2017 Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy.  Trondheim 9-11 maj 2017.  
  • Tjernberg, C.  (2017,May). Skriv! Les! 2017 Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy.  Trondheim 9-11 maj 2017.
  • Tjernberg, C. (2017, March). Literacy in action. Nordic Educational Research Association (NERA). Copenhagen March 23–25. Theme: Learning and Education - material conditions and consequencec.   
  • Tjernberg, C. (2016, March). Process-oriented reading and writing as a way towards inclusion. NFPF/ NERA:s 44th Congress, Helsinki (FI), March 9–11. Theme: Social justice, equality and solidarity in education? 
  • Tjernberg, C. (2016), April). Processinriktat skrivande i klassrummet. Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (ASLA) Uppsala, april 21–22. Theme: Language and norm. 
  • Tjernberg, C. (2016, August). Processinriktad skrivundervisning – samtalande, läsande, skrivande, tänkande. The third Baltic Sea Conference on Reading, Åbo (FI), August 14–16. Theme: Making meaning – literacy in action. 
  • Tjernberg, C. (2016, November). Processinriktat läs- och skrivlärande. En väg till inkludering? Svenska med didaktisk inriktning (SMDI) Karlstad (SE), november 24–25. Theme: Text cultures. 
  • Tjernberg, C. (2015, May). Inkludering i praktiken: en fråga om skolkultur. Skriv! Les! Nordisk Forskningskonferens, Stavanger 18-20 maj.  
  • Tjernberg, C. (2013, December). Det framgångsrika klassrummet. En bro mellan teori och praktik. Svenska med didaktisk inriktning/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik (SMDI 11/NNMF 4) . Göteborgs universitet, 5-6 december. Tema: Mångfaldens möjligheter. 
  • Tjernberg, C. (2013). Success factors in teaching reading and writing. Paper presented at NFPF/NERA Conference. Reykjavik, Iceland, 6-9 mars 2013.
  • Tjernberg, C. (2013, May). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Nordisk forskningskonferens: Skriv! Les! Universitetet i Trondheim, 6-8 maj. 
  • Tjernberg, C. (2012, October). Framgångsrik läs- och skrivundervisning. Nordisk forskningskonferens, Svenska med didaktisk inriktning (SMDI). Stockholms universitet, 18-19 oktober.
  • Tjernberg, C. (2011, May). Nordisk forskningskonferens Skriv! Les! Universitetet i Stavanger. Norge, 29/5 - 1/6.
  • Tjernberg, C. (2011, November). Tredje nordiska modersmålsdidaktiska forskningskonferensen NNMF, Tønsberg, Norge, 2/11 – 4/11, 2011.
  • Tjernberg, C. (2010, Mars). Samtalande, läsande, skrivande. Nordisk forskningskonferens NNMF, Tekst og kontekst. Middlefart, Syddanskt universitet. Danmark mars 2010.


Rapporter och utvecklingsplaner

  • Tjernberg, C. (2019). Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - möjligheter och utmaningar. FoU-rapport 2019. Forskning och utvecklingsenheten, Enköpings kommun/Uppsala universitet. 
  • Tjernberg, C. & Wadell, E. Rapport karriärtjänst 2018. FoU-rapport 2018. Utbildningsförvaltningen Enköpings kommun. 
  • Tjernberg, C. (2016–2018). Språk-, läs- och skrivutvecklingsplan: förskoleklass till årskurs 9. Utarbetad i samarbete med referensgrupp av lärare (Enköpings kommun).
  • Tjernberg, C. (2011). Pedagogisk utvecklingsplan i matematik (Göteborgs universitet).
  • Tjernberg, C. (2010). Pedagogisk utvecklingsplan i svenska (Göteborgs universitet). 
  • Wikström, I. & Tjernberg, C. (2005). Språkscreening i förskoleklass (Enköpings kommun).