Publikationer

Publikationslista 2024

Vetenskapliga artiklar (peer rewiew)

Tjernberg, C., & Forsling, K. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools with Diverse Literacy Practices. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2).
https://doi.org/10.23865/njlr.v9.3610

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education. Educational Research, Vol.65, (3), pp. 301-319. Taylor & Frances.
https://doi.org/10.1080/00131881.2023.2209580

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding? KAPET, Årgång 19, Nr 1, 2023.

Tjernberg, C. (2023). Key factors for teaching and learning – Teachers´ experiences and reflections. Research Square.
doi.org/10.21203/rs.3.rs-2212915/v2

Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson, E. (2021). Synthesising inclusive and didactic research – a way to ensure the participation and learning of every student? Nordic Studies in Education, 41(3), 1–16.
https://doi.org/10.23865/nse.v41.2831

Tjernberg, C., Forsling, K. & Roos, C. (2020). Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår – Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal. Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 6, No 1, 2020, s. 1-21.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020). Design för skrivkraft. Lärares erfarenheter av skrivandets roll i unga elevers identitetsutveckling. I: M. Johansson, B.-G. Martinsson & S. Parmenius Swärd (red.). Bildning, utbildning, forskning. Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Linköpings universitet. S. 94–109

Tjernberg, C. & Larsson, E. (2020). Fördelar och nackdelar med tre-terminsystem. En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande. KAPET, årgång 16, nr 2, 2020.

Forsling, K. Tjernberg, C. & Roos, C. (2019). Lärares navigation i komplexa skriftspråkspraktiker: Fokusgruppsamtal med lärare i förskoleklass – åk 3. I: B. Ljung Egeland, T. Roberts, E. Sandlund, & P. Sundqvist (red.)
(2019) Klassrumsforskning och språk(ande): Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12–13 april, 2018. ASLA:s skriftserie; 27. Karlstad: Karlstads universitet.

Tjernberg C., & Heimdahl Mattson, E. (2017) From methods and concepts to triple learning processes in school, teachers’ education and research. Nordic Studies in Education, 01/2017, p 36-45.
Tjernberg, C., & Heimdahl Mattson, E. (2014) Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education, 29, 2, 247-256. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.891336

Tjernberg, C. (2014). Det framgångsrika klassrummet: En bro mellan teori och praktik. I P. Andersson, P. Holmberg, A. Lyngfeldt, A. Nordenstam & O. Widhe (red.) 2014. Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden. Göteborg: Nordiska nätverket för modersmålsdidaktik   Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning. ISBN 978-91-8785-56-1.

Tjernberg, C. (2013). Läraren alltjämt den viktigaste framgpångsfaktorn. Venue, Linköpings universitet. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13228

Tjernberg, C. & Sourander, Å. (2024). Language-Learning Strategies in Sweden: Newly Arrived Students’ Perceptions. Research Square: https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4985780/v1
Monografier

Tjernberg, C. (2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Doktorsavhandling i specialpedagogik, Stockholms universitet.

Tjernberg, C. (2011). Specialpedagogik i skolvardagen. En studie med fokus på framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Licentiatavhandling i specialpedagogik, Stockholms universitet.


Böcker och bokkapitel

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2025). Skrivglädje i klassrummet. Design för strukturerad skrivundervisning. Gleerups förlag.
 
Forsling, K. & Tjernberg, C. (reds.) (2023) Skrivundervisningens grunder (2.a uppl.). Malmö: Gleerup. ISBN 978-91-511-0851-3

Tjernberg, C. (2023). Inkluderande undervisning för delaktighet och lärande. I: K. Forsling C. 

Tjernberg (reds.) (2020/2023), Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerup. ISBN 978-91-511-0851-3

Tjernberg, C. (2023/2019/2016). Balanserad läsundervisning. I: T. Alatalo (red.). Läsundervisningens grunder: elever 6–10 år. Lärobok för lärarstudenter och verksamma lärare. (Tredje uppdaterade uppl.) Lund: Gleerups förlag. ISBN 978-91-40-69209-2

Tjernberg, C. (2022). Läraren som läsande och skrivande förebild. Inflik i A.-M. Körling (2022). Väck läslusten i skolan! Illustr. Elin Lucassi. En bok för alla. ISBN 9 789 172 218 963

Forsling, K. & Tjernberg, C. (reds.) (2020) Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerup. ISBN 978-91-511-0278-8

Tjernberg, C. (2018). Processinriktad läs- och skrivundervisning - en väg till inkludering? Stockholm, Liber. ISBN 978.98-47-12499-2

Tjernberg, C. (2016). Skrivundervisning. Processinriktat skrivande i klassrummet. Stockholm: Natur &  Kultur. ISBN 978-91-27-14093-6

Tjernberg, C. (2014). Studiehandledning till Framgångsrik läs- och skrivundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. ISBN 978-91-27-13986-2

Tjernberg, C. (2013). Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik. Natur  & Kultur, Stockholm. ISBN 978-91-27-13738-7


Fackgranskade konferensbidrag (Peer rewiew)

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2024). Lärares perspektiv på design och iscensättning av inkluderande undervisning i varierande literacypraktiker. Skriv! Les! 2024. Nordisk Forskningskonferens om lesning, skrivning og literacy. Stavanger 5–8 maj 2024.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2024). Inclusive literacy practices for diverse learners. 23rd European Conference on Literacy 7rd Panhellenic Litaracy Conference, Creta, June 24th to June 26 th, 2024.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices. European Conference of Education Research, ECER 2023, the University of Glasgow, Scotland 22 – 25 August 2023.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. The 22nd European Conference on Literacy and the 46th Annual Conference of the Literacy. Ireland, Dublin, July 4-6, 2022.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2022). Inkluderande literacypraktiker. Skriv! Les! Nordisk forskning om skrivning, läsning och literacy. Trondheim Maj 10– 11, 2022.

Tjernberg, C. (2022). Teaching Strategies and Student Learning – Teacher Perspective on Inclusive Practices. Skriv! Les! i Norge, Trondheim Maj 10–11, 2022.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2022). Successful factors for early literacy: Teacher perspective. NERA 2022, Reykjavik, Iceland. June 1– 3, 2022.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. The 22nd European Conference on Literacy and the 46th Annual Conference of the Literacy. Irland, Dublin, July 4–6, 2022.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2021, November 24-25). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. NFPF/NNMF 8, 2021, Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur. Uppsala universitet, Sweden.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2021, November 3-5). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. NERA 2021, Hope and Education. Odense, Danmark.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2021, August 6-10). A Swedish Study of how Lower Primary School Teachers from Diverse Literacy Practices Design for Professional Development (NW: ’01). Professional Learning and Development’.
ECER 2021, “Education and Society: ecpectations, prescriptions and reconciliations”. Genève, Schweiz.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020, november 18–19). Möten mellan lärare i varierande literacy-praktiker. Den fjortonde nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning (SMDI14). Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld. Malmö universitet, 18-19 november, 2020.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020, August 24–27). A Swedish Study of how Lower Primary School Teachers from Diverse Literacy Practices Design for Professional Development (NW: ‘01. Professional Learning and Development’.
ECER 2020, “Educational Research (Re)connecting Communities”. University of Glasgow, Scotland. https://eera-ecer.de/ecer-2020-glasgow/faqs-regarding-canceled-ecer/ (Conference canceled)

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020 March). Teacher sharing of sucessful literacy practices. NERA 2020, March 2020. University of Turku, Finland, Åbo, Finland.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020 January) Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. 4th Baltic Sea Conference in Literacy. Talinn, Estland, 16–20 januari 2020.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019). Lärare designar för skrivflyt och skrivkraft. NNMF, Norge, Trondheim, 24-24 October 2019.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019 March). Teacher design for writing power and fluent writing. Focus group interviews with early years teachers. NERA Conference. Uppsala, Sweden March 5-8, 2019.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019, oktober). Lärare designar för skrivflyt och skrivkraft. NNMF, Norge, Trondheim, 24–24 oktober 2019.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019, May). Design för skrivflyt och skrivglädje. Fokussamtal med lärare om skriftspråksutveckling i förskoleklass och lågstadium. Skriv! Les! Nordisk forskning om skrivning, läsning och literacy. Norge, Stavanger, 7-9 maj, 2019.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2019). Teacher design for writing power and fluent writing. Focus group interviews with early years teachers. NERA Conference. Sweden, Uppsala March 5-8, 2019.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2018). Design för skrivflyt och skrivkraft. Den 13:e nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Linköpings universitet 23–24 november 2018.

Tjernberg, C., Forsling, K., & Roos, C. (2018). Inclusion and Exclusion – Challenges of Navigating in Complex Classroom practice. ECER 2018, Bolzano, Italy, 4–7 September 2018.

Tjernberg, C., Forsling, K. (2018, April). Hur lärare löser literacyutmaningar i en komplex klassrumspraktik. ASLA Karlstad, 12-13 april 2018.

Tjernberg, C. (2018, March). A study by interview on how newly arrived students learn Swedish, seen from the student perspectiv. NFPF/NERA Conference. Oslo, Norge, March 8–10, 2018.

Tjernberg, C. (2017, March). Literacy in action. Nordic Educational Research Association (NERA). Copenhagen March 23–25. Theme: Learning and Education - material conditions and consequencec.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2017, May). Framgångsfaktorer för skriv- och läslärande i förskoleklass och lågstadium. En longitudinell praktiknära studie med förankring i skolpraktik och lärarutbildning. Skriv! Les! Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy. Trondheim 9–11 May 2017.

Tjernberg, C. (2017, May). NOFA 6. The 6th Nordic Conference at the University of Southern Denmark, Odense, 29 to 31 May 2017. The theme of the conference: Interplay between general and subject specific knowledge about teaching and learning in school and teacher education - perspectives and challenges.

Tjernberg, C. (2017, May). Skriv! Les! 2017, Nordisk konferanse om lesing, skriving og literacy. Trondheim 9-11 maj 2017.

Tjernberg, C. & Sourander, Å. (2017, oktober). "Om det är ord jag inte förstår, streckar jag under dom – och tar mobilen eller datorn till hjälp för att översätta". En intervjustudie om hur nyanlända lär sig svenska sett ur ett elevperspektiv. Lärarnas Forskningskonferens. Stockholm, 31 oktober 2017.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2017, november). "Men nu skriver alla med glädje!" NNMF 6: The 6th Nordic Conference at the University of Southern Denmark, Odense, 30 nov.–1 dec. 2017. The theme of the conference: Students’ opportunities for getting access to and engage in Nordic L1 subjects.

Tjernberg, C. (2016, March). Process-oriented reading and writing as a way towards inclusion. NFPF/ NERA:s 44th Congress, Helsinki (FI), March 9–11. Theme: Social justice, equality and solidarity in education?

Tjernberg, C. (2016, april). Processinriktat skrivande i klassrummet. Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (ASLA) Uppsala, april 21–22. Theme: Language and norm.

Tjernberg, C. (2016, augusti). Processinriktad skrivundervisning – samtalande, läsande, skrivande, tänkande. The third Baltic Sea Conference on Reading, Åbo (FI), August 14–16.

Tjernberg, C. (2016, november). Processinriktat läs- och skrivlärande. En väg till inkludering? Svenska med didaktisk inriktning (SMDI) Karlstad, november 24–25. Theme: Text Cultures.

Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson, E. (2015, May). Inkludering i praktiken: en fråga om skolkultur. Skriv! Les! Nordisk Forskningskonferens, Stavanger 18–20 maj.

Tjernberg, C. (2013, december). Det framgångsrika klassrummet. En bro mellan teori och praktik. Svenska med didaktisk inriktning/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik (SMDI 11/NNMF 4). Göteborgs universitet, 5–6 december. Tema: Mångfaldens möjligheter.

Tjernberg, C. (2013). Success factors in teaching, reading and writing. Paper presentation 41th NERA Conference, 6–9, March 2013, Reykjavik, Iceland.

Tjernberg, C. (2013, December). Det framgångsrika klassrummet. En bro mellan teori och praktik. Svenska med didaktisk inriktning/Nordiska konferensen för modersmålsdidaktik (SMDI 11/NNMF 4) . Göteborgs universitet, 5-6 december. Tema: Mångfaldens möjligheter.

Tjernberg, C. (2013). Success factors in teaching reading and writing. Paper presented at NFPF/NERA Conference. Reykjavik, Iceland, 6-9 mars 2013.

Tjernberg, C. (2013, May). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Nordisk forskningskonferens: Skriv! Les! Universitetet i Trondheim, 6–8 maj 2013.

Tjernberg, C. (2012, October). Framgångsrik läs- och skrivundervisning. Nordisk forskningskonferens: Svenska med didaktisk inriktning (SMDI). Stockholms universitet, 18–19 oktober 2012.

Tjernberg, C. (2011, May). Nordisk forskningskonferens: Skriv! Les! Universitetet i Stavanger. Norge, 29/5 - 1/6.

Tjernberg, C. (2011, november). Specialpedagogik i skolvardagen. Tredje nordiska modersmålsdidaktiska forskningskonferensen NNMF, Tønsberg, Norge, 2/11 – 4/11, 2011.

Tjernberg, C. (2010, mars). Samtalande, läsande, skrivande. Nordisk forskningskonferens: NNMF, Tekst og kontekst. Middlefart, Syddanskt universitet, Danmark, mars 2010.


Övrigt vetenskapligt

Tjernberg, C. & Sourander, Å. (2024). Language-Learning Strategies in Sweden: Newly Arrived Students’ Perceptions. Research Square.
https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4985780/v1

Forsling, K.   Tjernberg, C. (2023). Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding? KAPET, Årgång 19, Nr 1, 2023.

Tjernberg, C. (2022). Att iscensätta undervisningspraktiker för delaktighet och lärande. Svensk Intresseförening för Tal & Språk (SITS), 2022-02-06.
https://sits.nu/att-iscensatta-undervisningspraktiker-for-delaktighet-och-larande/

Tjernberg, Catharina (2021). Balanserad läs- och skrivundervisning. Svensk Intresseförening för Tal   Språk (SITS), augusti 2021.
https://sits.nu/balanserad-läs-och-skrivundervisning/

Tjernberg, C. & Larsson, E. (2020). Fördelar och nackdelar med tre-terminsystem. En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande. KAPET, årgång 16, nr 2, 2020.

Mossberg, Schüllerqvist, I. & Tjernberg, C. (2019). Specialpedagogiska perspektiv i svenskämnets läsundervisning. I: Lässtrategier för sakprosatexter. Stockholm, Skolverket. https://larportalen.skolverket.se

Tjernberg, C. & Alatalo, T. (2018). Fokusskiften i skrivundervisningen. I: Lärmodul, Tidig skrivundervisning.
 https://larportalen.skolverket.se

Tjernberg, C. (2018). Att bygga broar mellan pedagogisk teori och skolans praxis. (MANUS Nr 2). Stockholm: SLFF.

Tjernberg, C. & Sourander, Å. (2018). Nyanlända elevers lärande och språkutvecklande arbetssätt. I: C. Engblom   K. Fallgren(red.) Rapport från en forskningscirkel. FoSam-Forum för samverkan, Uppsala universitet.

Tjernberg, C. (2017). Form, funktion och innehåll i samspel. I: Lärmodul Tidig läsundervisning. https://larportalen.skolverket.se

Tjernberg, C. (2016). Processinriktad skrivundervisning. SCIRA: Läsning, 41 (2 – 2016). Tidskrift utgiven av Swedish Council of International Reading Association.

Tjernberg, C. (2015). Framgångsrik läs- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik. SCIRA: Läsning, 40(2 – 2015). Tidskrift utgiven av Swedish Council of International Reading Association.

Tjernberg, C. (2013). Läraren alltjämt den viktigaste framgångsfaktorn. Venue, 2(3), 1–4. https://doi.org/10.3384/venue.2001-788X.13228

Tjernberg, C. (2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, årg. 18, nr. 3 - 2013.
www.dyslexiforeningen.se/?page_id=117

Tjernberg, C. (2011). Specialpedagogik i skolvardagen. Dyslexi – aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, Nr. 4 2011.


Debattartiklar

Tjernberg, C., Heimdahl Mattson, E. (2014). Med forskare i skolan. UNT, 2 juni 2014. www.unt.se/asikt/debatt/med-forskare-i-skolan-3181537.aspx

Heimdahl Mattson, E., Tjernberg, C. (2014). Låt läraren ta plats. UNT, 23 jan. 2014. www.unt.se/debatt/lat-lararen-ta-plats-2808767.aspx

Heimdahl Mattson, E., Tjernberg, C. (2014). Svaga elever hjälps inte av tidiga betyg. Aftonbladet. 28 oktober 2014.
www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article19762787.ab

Tjernberg, C., Heimdahl Mattson, E., Myrberg, M. (2013). Se varje enskild elev. Lärarnas tidning, 24(16), 2013.
www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2013/10/21/se-varje-enskild-elev

Tjernberg, C., Heimdahl Mattson, E. (2013). Tidiga prov ger inte bättre skola. UNT, 2 feb. 2013. www.unt.se/asikt/debatt/tidiga-prov-ger-inte-battre-skola-2254278.aspx


Rapporter och utvecklingsplaner

Tjernberg, C. (2019). Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - möjligheter och utmaningar. FoU-rapport 2019. Forskning och utvecklingsenheten, Enköpings kommun/Uppsala universitet.

Tjernberg, C. & Wadell, E. (2018). Rapport karriärtjänst 2018. FoU-rapport 2018. Utbildningsförvaltningen Enköpings kommun.

Tjernberg, C. (2016–2018). Språk-, läs- och skrivutvecklingsplan: förskoleklass till årskurs 9. Utarbetad i samarbete med referensgrupp av lärare. Utbildningsförvaltningen: Enköpings kommun).

Tjernberg, C. (2011). Pedagogisk utvecklingsplan i matematik (Göteborgs universitet).

Tjernberg, C. (2010). Pedagogisk utvecklingsplan i svenska (Göteborgs universitet).

Wikström, I. & Tjernberg, C. (2010). Språkscreening i förskoleklass Utbildningsförvaltningen: Enköpings kommun.


Utbildningskonferenser

Tjernberg, Catharina (2021). Skrivande - undervisningen och lärande föreläsning, seminarium. Skolverket, Skolutveckling: Handleda vidare. Umeå universitet, 2021-03-23.

Jag har sedan 2011 medverkat och föreläst vid en rad utbildningskonferenser arrenderade av bland andra, Skolverket, Lärarfortbildning, Natur & Kultur, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Dyslexiföreningen, Gothia fortbildning, Skolinspektionen, Sveriges kommuner och landsting, Sveriges Radio och TV, Utbildningsradion med flera.