Curriculum vitae (CV)

CATHARINA TJERNBERG – CURRICULUM VITAE (CV) –  2022
PhD, Universitetslektor, legitimerad lärare, läromedelsförfattare
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap
Institutionen för pedagogiska studier
Specialpedagogik
Pedagogiskt arbete
Karlstads universitet
E-post: catharina,tjernberg@kau.se
Hemsida: catharinatjernberg.blogspot.com 


Forskarutbildning

Forskarskolan i läs- och skrivutveckling, Institutionen i Nordiska språk, Stockholms universitet, 2008–2011. Licentiatexamen, 2011; Doktorsexamen i specialpedagogik 2013, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. .

Forskarhandledarutbildning, Karlstads universitet, 2021

Universitetslektor, Karlstads universitet från 2015–


Pedagogisk utbildning

Lektor i svenska språket : Lektor i ämne utses av Skolverket. Lektor är en disputerad legitimerad lärare med dokumenterad pedagogisk skicklighet. 

Legitimerad lärare med behörighet inom grundskola, gymnasium och vuxenutbildning; Specialpedagogexamen; Speciallärarexamen (språk-, läs- och skriv & matematik); Språkpedagog. Legitimerad förskollärare. 

Övriga Kurser: Språkstörning ur ett specialpedagogiskt perspektiv; Tal- och skriftspråk – utveckling och lärande; Tal- och skriftspråk – hinder och möjligheter; Vardagens psykologi. Bedömning, 15 hp. (2014). 

Certifierad på LOGOS och ITPA (tester för kartläggning av språk- läs och skrivsvårigheter). 


Forskning

Mitt forskningsintresse rör samspelet mellan teori och praktik i pedagogisk verksamhet med inriktning literacy. Via praktiknära projekt studerar jag undervisning och lärande. Ett syfte är att koppla denna kunskap till frågor om inkluderande respektive exkluderande faktorer i skolan. 

Min doktorsavhandling Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken, lades fram den 23 maj 2013 vid Stockholms universitet: www.diva-portal.org

På Karlstads Universitet, Institutionen för Pedagogiska studier, pågår SoL-projektet (Specialpedagogisk forskning om Literacy). Vår intention är att skapa en forskningsmiljö, där literacyfrågor med specialpedagogiskt perspektiv, knyts till lärarutbildningen. Ett flertal olika projekt pågår. Ett av dessa projekt är Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker, där lärare i fyra olika skolor deltar. Forskningen har hittills presenterats i fyra vetenskapliga artiklar, samt på forskningskonferenser nationellt och internationellt. 

Tillsammans med  professor Eva Heimdahl Mattson  har jag genomfört forskningsprojektet Theory and practice in the inclusive classroom. A longitudinell Project set out from Learning processes in school, teacher education, and research. Projektet pågick 2013 – 2020 och resulterade i tre vetenskapliga publikationer samt konferensbidrag. 

Ett nyligen avslutat forskningsprojekt är en longitudinell, praktiknära studie där jag följt en elevgrupp genom grundskoleåren (2008–2018) i syfte att studera lärarnas undervisningsstrategiers betydelse för elevernas lärande. 

Hösten 2014 erhöll jag Eve Malmquists pris för läsforskning med anledning av min avhandling rörande skicklig läs- och skrivundervisning.  Priset utdelas av Swedish Council of International Reading Association (SCIRA), där jag numera är styrelseledamot.


Undervisning 

I mina arbetsuppgifterna som universitetslektor på Karlstads universitet ingår kursledaransvar, undervisning, seminarier, föreläsningar, handledning på avancerad nivå och mastersnivå, examinationer, och kursplanearbete.

Jag är lärare och kursansvarig i master- och speciallärarprogrammen, samt kursledare för kurser i språk, skriv- och läsutveckling på avancerad nivå. Dessa kurser ingår i mastersprogrammet i specialpedagogik, men kan även läsas fristående. Jag handleder master- och speciallärarstudenter på deras examensarbeten. 2022 ansvarar jag för en uppdragsutbildning, från Skolverket, riktat mot förskollärare som arbetar i förskoleklass. 

Bland de kurser jag undervisar i kan nämnas: Vetenskapsteori med ämnesfördjupning; Specialpedagogik, vetenskaplig kunskapsbildning, Specialpedagogik som forsknings- och verksamhetsområde, Examensarbete för masterexamen, Språk, skriv och läslärande ur ett inkluderande perspektiv, samt Läs- och skrivinlärning för förskollärare som

undervisar i förskoleklass.  

Jag har under årens lopp utarbetat, och som vetenskaplig ledare ansvarat för, flera pedagogiska utvecklingsplaner inom det skriftspråkliga området.

Inom enheten för Forskning och Utveckling (FoU) i Enköpings kommun utgjorde jag en länk mellan skolverksamheten i kommunen och Uppsala universitet. 


Samverkan

Jag har varit processledare i Skolverkets fortbildningssatsning Läslyftet där jag handledde de lärare som utbildades för att handleda lärare på sina respektive skolor. På uppdrag av Skolverket deltog jag i framtagandet av lärmoduler för Läslyftet, och är författare i lärmoduler: Tidig läsundervisning (2017), Tidig skrivundervisning (2018), Strategier för sakprosatexter (2019). 

Jag  deltar i projektet Gränsland, ett internationellt samarbete vid Åbo akademi, som syftar till att höja lärares kunskaper i läs- och skrivlärande. Här bidrar jag med kunskap om processinriktad undervisning som en väg att utveckla inkluderande verksamheter.

Under flera års tid har jag varit engagerad i The Teachers College Reading and Writing Project (TCRWP) vid Columbia University, New York, både på plats i NYC och här i Sverige. 

Medverkan i UR och SVT

Jag har under årens lopp medverkat i Utbildningsradions TV och radioprogram, i SVT:s nyhetsprogram och i Kunskapskanalen, samt i dagspressen analogt och digitalt.  Jag har tillsammans med professor Eva Heimdahl Mattson författat fem debattartiklar (se publikationslista. 


Mina nätverk

Medlem och styrelseledamot i Swedish Council of the International Reading Association, SCIRA .

Medlem i CSL centrumbildning på Karlstads universitet gällande språk- och litteraturdidaktik, https://www.kau.se/csl

Medlem i Nationella Literacynätverket, http://www.literacynatverket.se/

Extern medlem i nätverket  ETL - Excellent Teaching for Literacy vid Mälardalens universitet.  

Medlem i Nordiskt nätverk för läsning och skrivning (NLS)

Medlem I Nordic Education Research Association (NERA)