27 augusti 2021

Theory and practice in the inclusive classroom


Nu är vår artikel, Synthesising inclusive and didactic research – a way to ensure the participation and learning of every student?, published i Nordic Studies in Education. Detta är den tredje och avslutande artikeln I forskningsprojektet Theory and practice in the inclusive classroom, där vi studerat lärandeprocesser i skola, lärarutbildning och forskning.

Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson, E. (2021). Synthesising inclusive and didactic research – a way to ensure the participation and learning of every student? Nordic Studies in Education, 41(3), 1–16. https://doi.org/10.23865/nse.v41.2831

Tillsammans med professor Eva Heimdahl Mattson har jag genomfört forskningsprojektet Theory and practice in the inclusive classroom. A longitudinell Project set out from Learning processes in school, teacher education, and research. Projektet som har pågått sedan 2013 har resulterat i tre vetenskapliga publikationer och konferensbidrag.

Efter min disputation 2013 inledde professor Eva Heimdahl Mattson och jag ett forskningssamarbete. Den första artikeln, Inclusion in practice: a matter of school culture, publicerades 2014 i den brittiska tidskriften European Journal of Special Needs Education. Studiens syfte var att undersöka hur läs- och skrivundervisning kan iscensättas på ett framgångsrikt sätt för alla elever. Resultatet visar vikten av att läraren har en god teoretisk grund, och förmåga att kombinera sin teoretiska förståelse med praktiska erfarenheter, för att därigenom utveckla sin handlingsorienterade kundskap – en kontinuerlig inre process. (Tjernberg & Heimdahl Mattson, 2014).

Nästa arbete, From methods and concepts to triple learning processes in school, teacher education and research, publicerades 2017 i tidskriften Nordic Studies in Education. I denna artikel diskuterar vi lärarnas kritik av att pedagogisk forskning sällan tar sin utgångspunkt i undervisningspraktiken. Resultatet visar att när forskaren istället går in i klassrummet och bidrar med att teoretisera och sätta ord på lärares kunskaper och erfarenheter, kan forskningsfrågor sprungna ur lärares praxis formuleras och preciseras. Genom denna ackumulation av kunskap, ges eleven allt större möjlighet att utveckla sitt proximala lärande, vilket i sin tur renderar ytterligare forskningsfrågor. Denna kontinuerliga och ömsesidiga interaktion benämner vi i artikeln ’Triple learning processes’ (Tjernberg & Heimdahl Mattson, 2017).

I vår avslutande artikel, Synthesising inclusive and didactic research – a way to ensure the participation and learning of every student? Har vi fortsatt att utveckla tankegångarna i en litteraturstudie där vi jämför forskning inom ’inclusive education’ med didaktiskt inriktad läs- och skrivforskning. En slutsats är att om forskare inom de respektive forskningsområdena, precis som lärare på framgångsrika skolor, inser vikten av kollegiala, interagerande kulturer, så skulle detta kunna förkorta vägen till det gemensamma målet, alla elevers rätt till delaktighet och lärande ((Tjernberg & Heimdahl Mattson, 2021).

Referenser
Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson, E. (2021). Synthesising inclusive and didactic research – a way to ensure the participation and learning of every student? Nordic Studies in Education, 41(3), 1–16. https://doi.org/10.23865/nse.v41.2831

Tjernberg, C., & Heimdahl Mattson, E. (2014) Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education, 29, 2, 247-256. DOI:10.1080/08856257.2014.891336

Tjernberg C., & Heimdahl Mattson, E. (2017) From methods and concepts to triple learning processes in school, teachers education and research. Nordic Studies in Education, 01/2017, p 36-45. DOI: 10.18261/issn.1891-5949

Tjernberg, C. (2018). Att bygga broar mellan pedagogisk teori och skolans praxis. Manus NR 2, 2018. Sveriges Läromedelsförfattares Förbunds Tidskrift.