Karin Forsling och jag bidrar med artikeln:
Design för skrivkraft. Lärares erfarenheter av skrivandets roll i unga elevers identitetsutveckling.
"Artikelns syfte är att belysa och analysera lärares reflektioner över hur skrivundervisning och skrivlärande i tidiga skolår kan bidra till elevers identitetsskapande och delaktighet i en textkomplex samtid ...Viktiga faktorer i sammanhanget är kollaborativa lärprocesser, struktur och guidad undervisning. Lärarna beskriver hur de huvudsakligen i de kollektiva aktiviteterna erbjuder delaktighet för alla elever var de än befinner sig i sitt lärande. Även här lyfts förmågan att som lärare vara strukturerad men flexibel. Det handlar om att ha en didaktisk lyhördhet".
Konferensvolym (PDF):
https://drive.google.com/file/d/1XMQ693KXa-UWFFMH6XEfMG6eyLyApVX2/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1XMQ693KXa-UWFFMH6XEfMG6eyLyApVX2/view?usp=sharing
SMDI – Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning
Nätverket för forskning och forskarutbildning i svenska med didaktisk inriktning
startade den 1 januari 2003 med Malmö högskola som värdlärosäte. Därefter var
Umeå universitet värdlärosäte 2006–2009, Uppsala universitet 2010–2012,
Göteborgs universitet 2013–2014, Karlstads universitet 2015–2016 och
Linköpings universitet 2017–2018. Malmö universitet är värdlärosäte 2019–
2020. Det övergripande målet för Nätverket SMDI är att verka för tillväxten av
forskning och forskarutbildning inom området svenska med didaktisk inriktning.
Nationella nätverket har till syfte att inom svenska med didaktisk inriktning
• Verka för tillväxten av forskning och forskarutbildning
• Stimulera utvecklingsprojekt inom fältet
• Underlätta kontakter och informationsutbyte mellan verksamma forskare
samt mellan forskare och lärare i den allmänna skolan
Nätverksmöten och en forskningskonferens anordnas numera vartannat år.