24 augusti 2021

Balanserad läs- och skrivundervisning

Nu är en ny artikel publicerad på Svensk Intresseförening för Tal & Språk (SITS) webbplats. Den har titeln Balanserad läs- och skrivundervisning och är författad av mig.


”Förmågan att läsa och skriva blir allt viktigare i vårt kommunikationstäta samhälle. Digitalisering i skola och samhälle fordrar nya sätt att lära, men ger också nya möjligheter till kunskapsutveckling och kommunikation. Bland literacyforskare råder det idag enighet om betydelsen av en medveten, strukturerad undervisning som lägger fokus på språk, innehåll och språkanvändning. Det innebär att eleverna tillägnar sig grundläggande färdigheter i funktionella sammanhang samt utvecklar sin kommunikativa förmåga. Att ta till sig olika typer av texter, muntligt och skriftligt, med god förståelse och själva producera texter för olika mottagare och medier blir centralt. Det handlar också om att stärka elevens självkänsla och väcka intresse och motivation för att lära. I den här artikeln vill jag ge en inblick i hur en balanserad språk- och kunskapsutvecklande undervisning kan gestalta sig”. 

 Tjernberg, Catharina (2021). Balanserad läs- och skrivundervisning. SITS, augusti 2021, sits.nu

Extern länk
Balanserad läs- och skrivundervisning på sits.nu