26 februari 2021

Recensioner av Skrivundervisningens grunder

Idén till Antologin Skrivundervisningens grunder (Forsling & Tjernberg, Red.) föddes vid en forskningskonferens på Karlstads universitet 2018, och efter ett planeringsmöte som ägde rum på ECER (European Conference of Educational Research) i Bolzano i augusti 2018 tog arbetet med boken fart.

Skrivundervisningens grunder är ett unikt samarbete där vi tillsammans med flera av Nordens mest initierade skriv- och läsforskare och kreativa praktiker skapat en skattkammare för blivande och yrkesverksamma lärare. Boken riktar sig även till lärarutbildning då den ger en såväl bred som fördjupad bild av hur teoretisk kunskap om skrivlärande kan kopplas till de pedagogiska handlingarna i klassrummet.

FÖRLAGETS BESKRIVNING

Att erövra skriftspråket är en fantastisk, utmanande och komplex uppgift. För eleven handlar det om såväl kognitiva, språkliga och kroppsliga, som sociala faktorer. För läraren gäller det att designa undervisningen så att den skapar förutsättningar för delaktighet och lärande hos alla elever.

I Skrivundervisningens grunder delar forskare och lärarutbildare med sig av sin mångåriga erfarenhet inom fältet. Boken ger en bred översikt över aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på alla de förmågor, kunskaper och kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för skrivlärande i dagens komplexa samhälle.

Alla kapitel är förankrade i skolans värld och de väver på olika sätt ihop teori och praktik. De handlar bland annat om skrivutveckling och skrivandets hantverk, skrivrörlighet, elevers skrivande i olika ämnen och skrivbedömning, men också om flerspråkighet, kreativ grammatik, och multimodalt skrivande. Författarna behandlar också dyslexi och skrivsvårigheter, skrivande ur specialpedagogiska och inkluderande perspektiv samt hur skrivandet kan bidra till ett ökat deltagande och engagemang för demokratins kärnvärden.

I slutet av de flesta kapitel ges förslag på diskussionsfrågor och praktiska uppgifter för att knyta ihop teori och praktik.

Möt författarna:
”Skrivförmågan försämras hos unga – Hur överbryggar vi skrivglappet?

RECENSION, BTJ-häftet

BTJ recensionen av Skrivundervisningens grunder:

Skrivundervisningens grunder är en antologi med texter av ett tjugotal av Nordens mest initierade läs- och skrivforskare och lärare. Caroline Liberg betonar vikten av att öka elevernas textmedvetenhet, tydliggöra syftet med skrivandet och skapa fungerande stödstrukturer. Åsa af Geijerstam fokuserar på skrivande inom olika ämnen; eleverna reflekterar genom att skriva, t.ex. om vad de läst. Det kan gälla instruktioner, analyser eller beskrivande texter – viktiga didaktiska val som kräver ett medvetet arbetssätt. Elisabet Härenstam visar hur man kan introducera diktskrivande i förskoleklass och lågstadium. Anne-Marie Körling beskriver hur man kan berika ordförrådet tillsammans genom strukturerad högläsning och muntlig skrivning. Åsa Wedin lyfter, med konkreta exempel, fram ett arbetssätt som gynnar nyanlända elever. Anna Fouganthine redogör för vad det innebär att ha dyslexi och hur man kan undervisa för att kompensera för skrivsvårigheter. Boken ger en otroligt bred översikt över aktuell skrivforskning, en bra blandning av teori och praktik. De flesta kapitel avslutas med diskussionsfrågor och/eller praktiska uppgifter. En guldgruva för blivande och verksamma lärare i lågstadium och förskoleklass.” (BTJ recension av Skrivundervisningens grunder)

RECENSION PEDAGOG VÄXJÖ

Pedagog Växjö.

Skrivundervisningens grunder är en ny bok fullspäckad med inspiration för alla lärare och blivande lärare som vill veta mer om hur man lär elever skriva. Boken är ett samarbete mellan några av Nordens skriv- och läsforskare och yrkesverksamma pedagoger som ger handfasta tips på övningar man kan använda i läs-och skrivundervisningen och som ger förklaringar på varför den tidiga skrivundervisningen har stor betydelse för barns läs- och skrivutveckling.

Eftersom det är många författare med olika erfarenheter tror jag att man kan hitta något som passar till varje elev. Många har med egna exempel från sin egen undervisning som kan vara igenkännande eller bidra till aha-upplevelser och inspiration till hur man själv vill bygga sin egen skrivundervisning. En del tips är så klart inga nyheter men ger en påminnelse om vad som är betydelsefullt för att skapa en bra skrivundervisning, till exempel att det är viktigt att skapa lärmiljöer och erbjuda material som utvecklar läsningen och skrivandet.

De olika kapitlen är varierande och inspirerande på många olika nivåer. De belyser saker så som elevernas olika erfarenheter, grammatikundervisning, bedömning, grundläggande förmågor, inkluderande skrivundervisning, flerspråkighet, dyslexi, högläsning och mycket mer. Det här är en handbok som varje lärare som arbetar med läsande och skrivning bör ha tillgång till.

RECENSION I TIDSKRIFTEN SPECIALPEDAGOGIK