30 mars 2021

SPRÅK-, SKRIV- OCH LÄSLÄRANDE UR ETT INKLUDERANDE PERSPEKTIV

 


Vill du lära dig mer om hur du som lärare kan fördjupa dina kunskaper om att på vetenskaplig grund identifiera och utforma arbetssätt och arbetsmiljöer med målet att kunna stödja alla elevers språk-, skriv- och läsutveckling?

Höstterminen 2021 startar en ny kurs, Språk-, skriv- och läslärande ur ett inkluderande perspektiv, 15 hp, på Karlstads universitet. Det här är kursen för dig som vill ha kunskap om, och verktyg för, att hantera och samtidigt utnyttja det komplexa i din klassrumspraktik. Kursen har som mål att ge ingående kunskaper som gör att du som lärare kan arbeta för att förebygga, identifiera och undanröja hinder i elevernas skriftspråksutveckling så att svårigheter inte uppstår.

Kursen är på avancerad nivå och den vänder sig till lärare som vill fördjupa sina kunskaper om undervisning och lärande med fokus på hur inkluderande literacypraktiker kan utformas och iscensättas. Den är upplagd så att teoretiska kunskaper kopplas till praktiken för att på så sätt bli användbara för dig som lärare i undervisningspraktiken. Du som är logoped eller har annan beteendevetarutbildning kan också ha stor nytta av kursen.

Karin Forsling och Catharina Tjernberg, kursledare

Karlstads universitet

SPAS12: https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/SPAS12