31 juli 2019

Nordisk MODERSMÅLS DIDAKTISK KONFERENS I TRONDHEIM


Vi har fått vårt abstract antaget för presentation på NNMF7 i Trondheim 23-24 oktober 2019.

Att designa för skrivflyt och skrivkraft
Fokusgruppintervjuer med lärare som undervisar i förskoleklass och på lågstadiet
Forsling & Tjernberg (2019)

Extern länk: https://www.ntnu.no/nnmf7


Vår presentation fokuserar på lärares uttalanden om hur de designar och iscensätter literacypraktiker för att skapa goda förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande. För att bygga en ämnesdidaktisk kunskapsbas när det gäller skrivundervisning behöver såväl lärares erfarenheter som forskares resultat tas till vara. Här står lärares undervisning och elevers lärande i fokus, liksom det undervisade innehållet.

Lärarna ser utvecklingsmöjligheter i att arbeta multimodalt såväl när det gäller elevernas kollaborativa lärande, motivation och glädje som strukturer, förebilder och stöd för lärande. I deras beskrivningar om hur de designade och iscensatte lärsituationer och lärmiljöer lyfter de särskilt fram vikten av att skriva för lärande, elevernas lust att skriva och deras förmåga att skriva omfattande texter, ofta och i olika sammanhang. Betydelsen av att automatisera skrivtekniken tidigt så att energi kan läggas på det kreativa skapandet av texten underströks. Begrepp som ”skrivflyt" och ”skrivkraft” har en framträdande roll i elevernas literacyutveckling. Detta resultat kan ses som en viktig diskursförändring - ett område med stor relevans för ytterligare nordisk utbildningsforskning.
En intressant upptäckt i studien är lärarnas uttryck för didaktisk flexibilitet. Denna förmåga framstår som viktigt utifrån de båda aspekterna individuella olikheter hos olika elever och olikheter mellan olika lärverktyg (Rose & Meyer, 2000; Forsling, 2017). Den pedagogiska flexibilitet som framträder i analysen benämner vi lärarens transformationskompetens.