22 juli 2019

Lärarförbundets forskarstipendium 2019


Jag har fått glädjen att mottaga Lärarförbundets forskarstipendium 2019, vilket innebär att jag får tillbringa ett par veckor på Fjällgården i Åre i höst för att skriva. Jag har fått stipendiet för att slutföra arbetet med en longitudinell, praktiknära studie där jag följt lärare och elevers arbete från förskoleklass till och med årskurs 9 (2007-2017). Fokus ligger på framgångsrik undervisning, och lärarens undervisningsstrategiers betydelse för elevens lärande.
Mitt insamlade datamaterialet består av resultaten från de Nationella ämnesproven i svenska i årskurs 3, 6 och 9, kvalitativa data från en studie där det övergripande syftet var att analysera framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande (Tjernberg, 2013), elevtexter, samt ett avslutande fokusgruppsamtal med några strategiskt utvalda lärare som på olika sätt varit involverade i elevgruppen. Syftet med fokusgruppsamtalet var att med utgångspunkt i mina insamlade data undersöka vilka faktorer som kan tänkas ha varit betydelsefulla i de aktuella elevernas lärandeprocess över tid. En central fråga är också vad som utmärker undervisningspraktiker som skapar förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande?

Under vistelsen på Fjällgården är min intention att slutföra arbetet med detta fleråriga projekt. Jag har haft förmånen att tidigare få delta i Lärarförbundets skrivinternat, och det har betytt mycket för mig. Fjällgården, med sin unika miljö och bedårande vackra fjällandskap, har erbjudit just den skrivro, inspiration och forskningsmiljö som är ovärderligt i forskningsarbetet.

Skrivinternat på Fjällgården för forskarstipendiater 
Lärarförbundets skrivinternat i Åre består av såväl doktorander som disputerade medlemmar. Konstellationen av doktorander och disputerade medlemmar är tänkt att inspirera och stimulera till givande samtal och erfarenhetsutbyte. Ett par ledamöter från Lärarförbundets vetenskapliga råd deltar i skrivarinternatet som bollplank kring deltagarnas arbeten.
Lärarförbundet har i flera år bjudit in Lärarförbundets medlemmar till ett seminarium där flera av stipendiaterna gör en kortare presentation av sin forskning för yrkesverksamma medlemmar. Det har varit mycket uppskattat och även i år planeras ett seminarium, förlagt på Fjällgården. Vid seminariet presenterar deltagarna sin forskning där det finns möjlighet till frågor och diskussion med yrkesverksamma lärare.