31 december 2018

2018 - 2019


År 2018 har varit ett händelserikt år med flera intressanta uppdrag. Ett av dessa är samarbetet med Åbo akademi i Vasa och projektet Gränsland som jag berättat om i ett tidigare inlägg. Projektet handlar om att höja lärares kunskaper om aktuell läs- och skrivforskning med målet att deltagarna ska bli bättre på att stötta elevers kompetens i modersmålsundervisning och att hantera mångfald i sina klasser.

Under året har jag återigen fått möjlighet att delta i The Teachers College Reading and Writing Project vid Columbia University. Detta har fördjupat mina kunskaper om vilken betydelse lärarens undervisningsstrategiers har för elevernas lärprocess, och hur inkluderande undervisningspraktiker kan iscensättas för att skapa förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande.

I augusti kom min nya bok Processinriktad läs- och skrivundervisning – en väg till inkludering? ut på Libers förlag. Boken bygger på min forskning och mina studier vid Columbia University. I oktober fick jag förtroendet att föreläsa på en utbildningskonferens i Göteborg med utgångspunkt i TCRWP. Jag föreläste också på Gothia fortbildningskonferens (Skola), Flerspråkighet i fokus, i Stockholm i april.

I forskningsgruppen Specialpedagogisk forskning om Literacy (SoL), Karlstads universitet, är vi i färd med artikelskrivande utifrån våra studier. Vi har även deltagit och presenterat vår forskning på flera forskningskonferenser: ECER (The European Conference on Educational Research) i Bolzano i Italien, ASLA (Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap) på Karlstads universitet, NERA (Nordic Educational Research Assiciation) i Oslo, samt SMDI (Svenska Med Didaktisk Inriktning) i Linköping.

Under detta år har jag genomfört en forskningsstudie på en skola i Västergötland, samt slutfört datainsamlingen av en longitudinell, praxisorienterad studie som sträcker sig över 10 års tid. I studien har en elevgrupp följts från förskoleklassen genom hela grundskolan. Studien knöts ihop genom ett fokusgruppsamtal som tog utgångspunkt i det insamlade datamaterialet, och där vi reflekterade över elevernas lärandeprocess, och vilka faktorer som kan ha varit betydelsefulla för dem i deras lärande.

I oktober deltog jag i ett Lärcafé på ämnet särbegåvade elever som anordnades på Uppsala universitet. På lärcaféet reflekterade vi över de utmaningarna som finns när det gäller att undervisa särbegåvade elever, dels att upptäcka dem, dels att engagera, stimulera och stötta dem i deras lärande. Lärcaféet inleddes med en kort teoretisk anknytning utifrån begreppet inclusive education, för att sedan landa i det konkreta arbetet i klassrummet. Under året har jag varit med och utvecklat en lärmodul för Skolverket, Tidig Skrivundervisning, där jag tillsammans med Tarja Alatalo (Högskolan Dalarna) medverkar med artikeln Fokusskiften i skrivundervisning. I artikeln diskuteras hur läraren i en språkutvecklande undervisning kan skifta fokus mellan form, funktion och innehåll i olika texttyper. Här uppmärksammas även hur gemensamt skrivande med olika innehåll och olika mottagare ger eleverna möjligheter att upptäcka att textens form, funktion och innehåll är beroende av varandra. Jag har under året medverkat med en artikel i Sveriges Läromedelsförfattares Förbunds Tidskrift MANUS, där jag skriver under rubriken: Att bygga broar mellan pedagogisk teori och skolans praxis (MANUS Nr 2, juni 2018).

Nu ligger 2019 framför mig och jag har en hel del intressanta uppdrag inplanerade, men även oskrivna blad...

Gott Nytt år! 
Catharina