Den 4 oktober anordnar Forum för samverkan, Fakulteten för utbildningsvetenskaper, ett Lärcafé på Uppsala universitet på ämnet särbegåvade elever. Det finns flera utmaningar med att undervisa särbegåvade elever, dels att upptäcka dem, dels att engagera, stimulera och stötta dem i deras lärande.
Lärcaféet inleds med en kort teoretisk anknytning utifrån begreppet inclusive education, för att sedan landa i det konkreta arbetet i klassrummet. Lärare med specialkunskap i ämnet kommer att finnas på plats för den som vill fortsätta samtalet efter presentationen. Även stödmaterial finns till hands.
Jag kommer att inleda lärcaféet utifrån begreppet Inclusive education och betydelsen av att iscensätta verksamheter som skapar goda förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande.
Inclusive practices are those that help to overcome barriers to participation and learning
(Howes, Booth, Dyson & Frankham 2005; Tjernberg & Heimdahl Mattson, 2018Föreläsare
Catharina Tjernberg, forskare och lektor i läs och skrivutveckling
Laila Riesten, lärare och doktorand i matematikdidaktik
Marie Jonsson, lärare med inriktning mot särbegåvade elever
Tid: kl 17.15-19.00
Plats: Entréhallen (Visionstrappan), Blåsenhus, von Kraemers allé 1A, Uppsala
OM LÄRCAFÉ
På Lärcafé träffas lärarstudenter och verksamma lärare för att inspireras, knyta kontakter och ta del av forskning och skarpa tips. Varje tillfälle inleds med en miniföreläsning (30 min) i ett aktuellt ämne. Därefter fika för kaffesugna och diskussionslystna.