Tidsmarkör: 17:10
I en rapport (Larsson & Tjernberg, 2020) analyserades för och nackdelar med treterminssystem jämfört med tvåterminssystem i syfte att synliggöra vilka faktorer som påverkar elevernas lärande. Det är fler faktorer än skolsystem som påverkar, till exempel samhälleliga och kulturella faktorer, vilket jag menar att vi måste ta hänsyn till i skoldebatten.
I rapporten jämförde vi även PISA-resultaten från åtta länder med olika terminssystem (Estland, Finland, Frankrike, Japan, Portugal, Sverige, Storbritannien, USA) och kan konstatera att det inte finns några vetenskapliga belägg för att treterminssystem har några uppenbara fördelar gentemot det nu i Sverige rådande tvåterminssystemet. Det finns således inte belägg för att flytta ledighetsveckor från sommarlovet till andra lov under terminen, vilket har föreslagits. Däremot finns det belägg för att lärandet kan förbättras om eleverna får mer tid tillsammans med professionellt skickliga lärare.
I Sverige har ett treterminssystem redan införts vid Amerikanska gymnasiet i Göteborg. Det innebär att man har flyttat veckor från sommarlovet till novemberlovet respektive påsklovet. I Malmö vill man pröva ett treterminssystem genom ett liknande tillvägagångssätt. På flera andra håll i Sverige diskuteras frågan, varför detta är ett intressant ämne att fördjupa sig i.
Länk till rapporten: Tjernberg, C. & Larsson, E. (2020). Fördelar och nackdelar med tre-terminsystem. En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande. Kapet, årgång 16, nr 2, 2020.
”I rapporten sammanfattas en utvärdering av för- och nackdelar med treterminssystem i skolan jämfört med tvåterminssystem. Tidigare undersökningar har lyft fram vissa eventuella fördelar för elever från socioekonomiskt utsatt bakgrund, men några entydiga resultat finns inte i tidigare studier. Larsson och Tjernberg jämför skolsystemen i åtta länder och ländernas PISA- resultat, och finner inga belägg för att ett system med tre terminer istället för två skulle innebära några tydliga fördelar när det gäller skolresultaten. Författarna lyfter istället fram vikten av att elever får tid med skickliga lärare.”