23 maj 2022

Nordisk forskningskonferens om läsning, skrivning, och literacy


Karin och jag har varit på Skriv! Les! – Nordisk forskningskonferens om skrivning, läsning och literacy som arrangeras av Skrivesenteret och Lesesenteret för att bidra till ökad kunskap om skrivning, läsning och literacy i Norden. Den 9 – 11 maj 2022 arrangerades konferensen för sjätte gången i Trondheim. Tema för Skriv! Les! 2022 var Forskningsdesign.

Konferensen inleddes den 9 maj med orgelkonsert i Nidarosdomen. Mäktigt!Vi presenterade vårt pågående forskningsprojekt på konferensen under titeln: 

Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices A study of four schools with diverse literacy profiles 

Catharina Tjernberg och Karin Forsling (2022), Karlstad University

Vår studie visar värdet av att studera olika literacypraktiker för att öka förståelsen för hur design och iscensättning kan skapa förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande.

Forskningsprojektet förväntas bidra med teoretiska och metodologiska kunskaper inom området. Vidare kan projektet skapa tillfällen till samverkan med olika professioner, samt för utvecklande av praxisnära forsknings- och lärandemiljöer.

Vi fick ta del av intressanta keynotespeaker, symposier och presentationer. Nya forskarkontakter knöts med flera andra universitet.