Vårt abstract, Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker, är accepterat för presentation på SMDI 14 (Svenska med didaktisk inriktning den 18-19 november 2020). Konferensen sker digitalt i år.
Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker (Forsling & Tjernberg).
"Syftet med projektet är att studera hur lärare som arbetar i varierande literacypraktiker i de tidiga skolåren förstår och uttrycker den kunskap de har om framgångsfaktorer i skriv- och läslärande för att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att svårigheter inte uppstår.
I vår presentation redovisar vi erfarenheter från forskningsprojektet. Projektet utgår från designorienterad teori som ger förståelse för lärande i relation till ett sammanhang och till de förutsättningar som skapas för lärande i olika miljöer och situationer. Intentionerna för och på vilka sätt lärmiljöer och lärsituationer designas och iscensätts, får betydelse för elevers lärande och meningsskapande.
I den inledande analysen synliggörs lärarnas utsagor om hur de utvecklat teori- och metodkunskaper gällande framgångsfaktorer i skriv- och läslärande. De olika didaktiska perspektiven på språk, skriv- och läsundervisning i praxisnära forsknings- och lärandemiljöer ger tillfällen till nationell samverkan med olika professioner. På motsvarande sätt menar vi att projektet kan utvecklas i globala forskningssammanhang. ”
Karin Forsling & Catharina Tjernberg
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap,
Institutionen för pedagogiska studier,
Karlstads universitet
I vår presentation redovisar vi erfarenheter från forskningsprojektet. Projektet utgår från designorienterad teori som ger förståelse för lärande i relation till ett sammanhang och till de förutsättningar som skapas för lärande i olika miljöer och situationer. Intentionerna för och på vilka sätt lärmiljöer och lärsituationer designas och iscensätts, får betydelse för elevers lärande och meningsskapande.
I den inledande analysen synliggörs lärarnas utsagor om hur de utvecklat teori- och metodkunskaper gällande framgångsfaktorer i skriv- och läslärande. De olika didaktiska perspektiven på språk, skriv- och läsundervisning i praxisnära forsknings- och lärandemiljöer ger tillfällen till nationell samverkan med olika professioner. På motsvarande sätt menar vi att projektet kan utvecklas i globala forskningssammanhang. ”
Karin Forsling & Catharina Tjernberg
Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap,
Institutionen för pedagogiska studier,
Karlstads universitet