12 april 2020

Teacher sharing of successful Literacy practices

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2020). Teacher sharing of successful literacy practices. NERA 2020. 4-6 March 2020, University of Turku, Finland.

På NERA 2020 presenterades en pågående forskningsstudie vid Karlstads universitet. Studien är ett praktiknära forskningsprojekt där lärare från fyra skolor, med olika literacy-profiler, samverkar för att utveckla inkluderande literacypraktiker. Projektets syfte är att studera hur lärare som arbetar i varierande literacypraktiker i de tidiga skolåren förstår och uttrycker den kunskap de har om framgångsfaktorer i skriv- och läslärande för att förebygga, identifiera och undanröja hinder.


Projektet är, så vitt vi vet, unik i sitt slag och vi ser redan hur lärarna utvecklar teori- och metodkunskaper gällande framgångsfaktorer i skriv- och läslärande. Genom multimodalt och kollaborativt arbetssätt, anpassas verksamheten efter elevers olika förutsättningar och behov. Lärarna beskriver hur de rör sig på olika språkliga nivåer och växlar fokus mellan att undervisa om form och funktion och koppla innehållet i undervisningen till elevernas livsvärld och olika samhällsfrågor.

I en första del av projektet genomfördes fokusgruppssamtal med de deltagande lärarna på respektive skola. I projektets andra del genomfördes fokusgruppssamtal med utbyte mellan de deltagande lärargrupperna på de fyra skolorna vid en minikonferens på Karlstads universitet. Nästa steg är att återkoppla till respektive skola. Återkopplingen till skolorna och processen efter fokusgruppsamtalen är en viktig del projektet. Vad har hänt på skolorna efter det att fokusgruppsamtalen genomfördes?
Projektet förväntas bidra till specialiserad kunskap gällande framgångsfaktorer i skriv- och läslärande, samt utveckling av teoretiska och metodologiska kunskaper inom området. Vidare kan projektet skapa tillfällen till samverkan med olika professioner samt utvecklande av praxisnära forsknings- och lärandemiljöer.

Projektet kommer att presenteras på forsknings- och utbildningskonferenser, samt i artiklar (2020-).