16 april 2019

Att bygga praktiknära forskning tillsammans med skolan

Handlingsorienterad kunskap (Tjernberg, 2013, s. 80)

Den 26 april deltar jag i en skolutvecklingskonferens på Södertörns Högskola: Workshop om praktiknära forskning. Jag kommer att föreläsa under rubriken Att bygga praktiknära forskning tillsammans med skolan där jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter av forskare och lärare i samverkan för skolutveckling på vetenskaplig grund där skolans frågor är utgångspunkt. I denna samverkan ser jag det centralt att skapa förutsättningar för det reflekterande samtalet, det föder tankar som för utvecklingen framåt.

Elisabeth Nihlfors, professor vid Uppsala universitet inleder dagen med att tala under rubriken: ”Att stärka professionens egen kunskapsutveckling”. I sitt anförande ger hon en kort presentation av ULF-projektet (Utbildning Forskning Lärande) samt intentionen med detta. Hon beskriver också olika ansatser av praktiknära forskning.

Maria Andrée, Stockholms universitet ger en presentation av hur de arbetar med och tänker runt praktiknära forskning inom Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS).

På eftermiddagen sker diskussioner i olika konstellationer med forskare och lärare.

Syftet är att göra forskningsresultat begripliga och användbara för lärare i deras arbete, samtidigt som forskningen preciseras och formuleras utifrån frågor sprungna ur skolpraktiken. Vinsten blir trefaldig, Lärarnas praktik kläs i ord och teoretiseras med hjälp av forskarna, samtidigt som lärarna inspirerar forskarna att precisera och fördjupa sina vetenskapliga frågeställningar. På så sätt utvecklas både den teoretiska kunskapen och den praktiska verksamheten, vilket leder till att allt fler elever får möjlighet lyckas i sitt lärande (Tjernberg & Heimdahl Mattson, 2017).