24 mars 2019

NERA 2019 – Uppsala Universitet


NERA 2019 ägde rum i Uppsala den 5 till 8 mars. I år var temat Education in a globalized world och två frågor utgjorde grunden för konferensen hela upplägg: "What implications does globalization have for education? And, what is the role of education in a globalized world?”. Från dessa frågor utgick konferensens teman, keynote speakers och presentationer för att utforska hur forskning, praktik och policy påverkas av samtidens samhälleliga förändringar.



Keynote speakers var Agnès van Zanten, Centre National de la Recherche Scientifique at the Observatoire Sociologique du Changement of Sciences Po, Paris, Marcelo Caruso, Humboldt University, Berlin, Thomas Nygren, Uppsala University, Felisa Tibbitts, Teachers College, Columbia University och Michel Vandenbroeck, Ghent University.
Många från IPS (Institutionen för Pedagogiska studier, Karlstads universitet) kollegium presenterade i de olika nätverken, bland annat inom Literacy, Inclusive Education, Educational Leadership Network, ICT & Education, Teacher´s Work and Teacher Education och Early Childhood Research.

Uppsala slott, 2019

Kongressmidddagen avnjöts under pompa och ståt i festsalen på Uppsala slott. NERAS president Anna Slotte avtackades, tal hölls och vi fick en intressant inblick i slottets historia. Efter en smakfull tvårättersmiddag avslutades festiviteterna med dans till ett jazzsvängigt liveband.

Drottning Kristina och Doktor Catharina
Till årets konferens hade vi valt att göra en posterpresentation inom nätverket Literacy. NERA är en stor konferens (ca 700 deltagare i år) med drygt 20 olika nätverk och vi har upplevt att en posterpresentation ibland ger en gedignare möjlighet att nå ut till en större publik och få tillfälle till interaktion och fördjupade diskussioner med intresserade än om vi gjort en mer traditionell 20-minuters presentation.
Ulf och Karin
På NERA 2019 var posterutställningen centralt lokaliserad i foajén på Blåsenhus, Uppsala universitet, där deltagarna åt lunch och hade fikapauser. Vår poster hängde uppe under hela konferensen och hade därigenom lång exponeringstid. Själva posterpresentationen, som ägde rum under två timmar, gav goda möjligheter till interaktion mellan deltagare, presentatörer och andra posterpresentatörer. Vi hade flera givande samtal med såväl professorer som doktorander bland posterpresentatörerna.




IPS Nyhetsblad. Nummer 122 2019-03-21
Text och foto: Karin Forsling och Catharina Tjernberg