11 februari 2022

Att iscensätta undervisningspraktiker för delaktighet och lärande

Nu finns en ny artikel författad av mig publicerad på Svensk Intresseförening för Tal & Språk (SITS). I artikeln vill jag ge en inblick i vad som utmärker undervisningspraktiker som skapar förutsättning för elevers delaktighet och lärande. När läraren med en positiv förväntan stödjer elevens proximala lärande, växer elevens tillit till den egna förmågan. 
”Ytterst handlar det om förhållningssättet, det vill säga sättet att förhålla sig till elever, undervisning och lärande. I en genuin inkluderande undervisningspraktik avspeglas lärarens positiva tro på elevens förmåga i undervisningen.”

Referens
Tjernberg, C. (2022). Att iscensätta undervisningspraktiker för delaktighet och lärande. Svensk Intresseförening för Tal & Språk (SITS), 2022-02-06.
https://sits.nu/att-iscensatta-undervisningspraktiker-for-delaktighet-och-larande/