Malmö universitet 18–19 november, 2020
Förra veckan var det dags för konferensen Svenska med didaktisk inriktning (SMDI 14) som i år arrangerades av Malmö universitet. Karin Forsling och jag presenterade vårt pågående forskningsprojekt, Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker, på konferensen som i år skedde digitalt.
Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker
Syftet med projektet är att studera hur lärare som arbetar i varierande literacypraktiker i de tidiga skolåren förstår och uttrycker den kunskap de har om framgångsfaktorer i skriv- och läslärande för att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att svårigheter inte uppstår.
I vår presentation redovisar vi erfarenheter från forskningsprojektet. Projektet utgår från designorienterad teori som ger förståelse för lärande i relation till ett sammanhang och till de förutsättningar som skapas för lärande i olika miljöer och situationer. Intentionerna för och på vilka sätt lärmiljöer och lärsituationer designas och iscensätts, får betydelse för elevers lärande och meningsskapande.
I den inledande analysen synliggörs lärarnas utsagor om hur de utvecklat teori- och metodkunskaper gällande framgångsfaktorer i skriv- och läslärande. De olika didaktiska perspektiven på språk, skriv- och läsundervisning i praxisnära forsknings- och lärandemiljöer ger tillfällen till nationell samverkan med olika professioner. På motsvarande sätt menar vi att projektet kan utvecklas i globala forskningssammanhang. ”
Catharina Tjernberg & Karin Forsling,
Institutionen för pedagogiska studier,
Karlstads universitet
IPS Nyhetsblad
Institutionen för Pedagogiska Studier
Nummer 156, 2020-11-25