Ingrid Mossberg Schüllerqvist & Catharina Tjernberg, Karlstads universitet
”Att integrera specialpedagogiska perspektiv från forskning i klassrumsundervisning för att sträva efter att utveckla alla elevers läsförståelse och läskompetens, utgör en viktig utmaning för undervisningen. Artikeln visar exempel från forskning om framgångsrik läs- och skrivundervisning och från undervisningspraktiker där lärare resonerar om hur de utvecklat sin undervisning, särskilt med tanke på elever i olika svårigheter”.
Nu har det kommit en ny lärmodul där Ingrid Mossberg Schüllerqvist och jag skriver en artikel utifrån min avhandlingsstudie om framgångsrik läs- och skrivundervisning ur ett perspektiv som skapar förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande.
Extern länk:
Språkutvecklande läs- och skrivundervisning
Grundskola
Modul: Lässtrategier för sakprosatexter
Del 2: Specialpedagogiska perspektiv i svenskämnenas läsundervisning