En viktig del av denna process är det vägledande samtalet där läraren följer elevens lärande. Här uppmärksammas även hur gemensamt skrivande med olika innehåll och olika mottagare ger eleverna möjligheter att upptäcka att textens form, funktion och innehåll är beroende av varandra.
Fokusskiften i skrivundervisning (2018)
Catharina Tjernberg, Karlstads universitet & Tarja Alatalo, Högskolan Dalarna
Tidig skrivundervisning - Ny modul på Lärportalen
Denna modul lyfter fram undervisningens betydelse för den tidiga skrivutvecklingen. Målet är att ge de som undervisar i förskoleklass och årskurs 1–3 verktyg för att stimulera och utveckla elevernas skrivförmåga och att planera och genomföra undervisning som stödjer den vidare.
Delarna i modulen presenterar forskning som motiverar att skifta fokus mellan form, funktion och innehåll i skrivundervisningen. Elevers skrivutveckling beskrivs teoretiskt och kopplas till konkreta förslag om vad och på vilket sätt man kan stötta eleverna genom att uppmärksamma dem på olika aspekter av egna och andras texter. I modulen ges förslag på språkliga aktiviteter som motiverar elevernas lärande och utgår från utmaningar i deras skrivutveckling. Dessutom diskuteras digitala lärmiljöer i relation till skrivundervisning.
Modulen är framtagen av Högskolan Dalarna. Vetenskaplig ledare: Tarja Alatalo.
Målgrupp: Lärare i svenska och svenska som andraspråk och förskollärare
Modulen innehåller följande delar:
- Konsten att få tänk på pränt
. Stavning – bokstavlig begrundan
- Språkets struktur
- Kognitiva skrivprocesser
- Text och textbegrepp
- Innehåll i elevtext
- Att skriva med och utan digitala verktyg
- Fokusskiften i skrivundervisning
Modulen är nu publicerad på Skolverket: larportalen.skolverket.se/