”Skriv- och läslärande är ett livslångt projekt som pågår ständigt och i många olika sammanhang. Genom en medveten design och iscensättning av lärmiljöer och lärsituationer, förståelse för och kunskap om hur man använder olika lärverktyg och hur lärprocesser fungerar, kan alla elever ges möjlighet att bli goda skribenter i skolans alla ämnen.”
I april kommer en ny bok om skrivundervisning ut. Vår intention är att ge en helhetsbild av hur literacyundervisning kan ge alla elever, oavsett förutsättningar och behov, goda grunder för delaktighet, meningsskapande och lärande. Vi vill visa flera vägar till en strukturerad undervisning som ger plats för skrivglädje, skrivmod och skrivkraft, och där didaktisk flexibilitet är utgångspunkten. Boken bygger på vår mångåriga erfarenhet som lärare, lärarutbildare och forskare.
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (2024). Skrivglädje i klassrummet. Design för strukturerad skrivundervisning. Gleerups.