29 juli 2025

Skrivglädje i klassrummet

”Hur skapar man en skrivundervisning som både engagerar och inkluderar – utan att tumma på struktur? Den nya boken Skrivglädje i klassrummet ger lärarstudenter och verksamma lärare konkreta verktyg för att designa skrivundervisning som sprider mod, glädje och mening.”
Den frågan söker vi besvara i den nyutkomna boken Skrivglädje i klassrummet, utgiven på Gleerups förlag 2025. Möt oss författare i intervjun ”Skrivglädje på schemat”: www.gleerups.se

Boken Skrivglädje i klassrummet bygger på vår mångåriga erfarenhet som lärare, lärarutbildare och forskare, där vi hämtat inspiration för bokens tillblivande. Flera av de forskningsprojekt som vi hämtat exempel från till boken boken är publicerade som artiklar i vetenskapliga artiklar. Det är roligt att konstatera att de väcker intresse:

Tjernberg, C., & Forsling, K. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools with Diverse Literacy Practices. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2). https://doi.org/10.23865/njlr.v9.3610

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education. Educational Research, Vol.65, (3), pp. 301-319. Taylor & Frances. https://doi.org/10.1080/00131881.2023.2209580

Tjernberg, C., Forsling, K. & Roos, C. (2020). Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår – Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal. Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 6, No 1, 2020, s. 1-21. https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2044

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020). Design för skrivkraft. Lärares erfarenheter av skrivandets roll i unga elevers identitetsutveckling. I: M. Johansson, B.-G. Martinsson & S. Parmenius Swärd (red.). Bildning, utbildning, forskning. Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Linköpings universitet. S. 94–109

Tjernberg, C., och Mattson, EH (2014). Inkludering i praktiken: en fråga om skolkultur. European Journal of Special Needs Education , 29 (2), 247–256. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.891336