23 november 2024

Forskningsutblick: Lärares perspektiv på stödjande och inkluderande skriftspråkspraktiker

Under rubriken Forskningsutblick publicerar Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) kontinuerligt presentationer av intressanta artiklar som är publicerade i vetenskapliga tidskrifter. Detta är ett sätt att uppmärksamma intressant forskning inom området specialpedagogik och göra den lättillgänglig.

Denna vecka publiceras en kort beskrivning av vår artikel Teachers´ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools with Diverse Literacy Practices. Artikeln är publicerad i tidskriften Nordic Journal of Literacy Research (2023).

Länk till artikeln: Tjernberg, C., & Forsling, K. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools with Diverse Literacy Practices. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2).
https://doi.org/10.23865/njlr.v9.3610



“Inclusive practices are those that help to overcome barriers to participation and learning” (Howes, Booth, Dyson & Frankham 2005)