31 december 2024

Året som gått…


På årets sista dag gör jag en sammanställning av givande arbetsuppgifter, spännande uppdrag och händelser under 2024.

Under året har jag arbetat som lärare och handledare, i mastersprogrammet, speciallärarprogrammet och lärarprogrammet, på Karlstads universitet. Jag har varit ämnesansvarig för ”språk och litteratur”. Jag har även haft en del uppdrag som föreläsare i olika sammanhang. Här kan nämnas en föreläsning på Högskolan Jönköping för handledare inom språk, läsning och skrivning, samt matematik.  

Under året nominerades jag av Swedish Council of International Reading Association (SCIRA), och blev i oktober invald att ingå i Federation of European Literacy Association (FELA) Research Panel. Vi har hittills granskat och tillstyrkt ansökan gällande ett intressant europeiskt forskningsprojekt inom literacyfältet.

Som styrelseledamot i Swedish Council of International Reading Association (SCIRA) var jag den 13 april på plats i Stockholm där vi delade ut SCIRA:s hedersdiplom, samt Ewe Malmqvists pris för läsforskning. Jag ingår i LegiLexis referensgrupp och var på så sätt dubbelt representerad. Dagen bjöd på trevliga återseenden och inspirerande samtal. Karin och Erika berättade lite om sin forskning och Sofia och Sara förmedlade nyheter på LegiLexi.

Den nordiska forskningskonferensen om läsning, skrivning och literacy, Skriv! Les! arrangerades för sjunde gången den 6–8 maj 2024 i Stavanger. Årets konferens hade temat: "Lesing og skriving i en omskiftelig tid". Jag har haft förmånen av delta i samtliga av dessa konferenser. Denna gång presenterade Karin Forsling och jag ett konferensbidrag med titeln Lärares perspektiv på design och iscensättning av inkluderande undervisning i varierande literacypraktiker. 

I oktober fick jag ännu en gång möjlighet att tillbringa en tid på Svenska Institutets gästhem för forskare i Kavala. Atmosfären och lugnet där ger mig alltid den skrivro jag behöver. Denna gång arbetade jag med att sammanställa datamaterial för forskningsprojektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. En avslutande artikel från projektet beräknas publiceras 2025. Jag arbetade också med de sista detaljerna på boken Skrivglädje i klassrummet. Boken kommer ut i januari 2025.

Under rubriken Forskningsutblick publicerar Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM) svenska sammanställningar av intressanta artiklar som är publicerade i vetenskapliga tidskrifter. I November 2024 publicerades en kort beskrivning av vår artikel Teachers´ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools with Diverse Literacy Practices. Artikeln är publicerad i tidskriften Nordic Journal of Literacy Research (2023):

Tjernberg, C., Forsling, K. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools with Diverse Literacy Practices. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2). 
https://doi.org/10.23865/njlr.v9.3610

Ännu en artikel är på gång att publiceras på Forskningsutblick 2025:

Forsling, K. Tjernberg, C. (2023). Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education. Educational Research, Vol.65, (3), pp. 301-319. Taylor & Frances. 
https://doi.org/10.1080/00131881.2023.2209580

I September publicerades artikeln Language-Learning Strategies in Sweden: Newly Arrived Students’ Perceptions på Research Square: Tjernberg, C. & Sourander, Å. (2024). Research Square, 
https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4985780/v1

Lite statistik... 
När jag summerar året som gått är det roligt att se hur mina vetenskapliga arbeten ligger till. Jag kan konstatera att min doktorsavhandling (Tjernberg, 2013) sedan publiceringen i DIVA i maj 2013 närmar sig 62 000 nedladdningar. En vetenskaplig artikel, Inclusion in practice: a matter of school culture, publicerad i den brittiska tidskriften European Journal of Special Needs Education har i skrivande stund 28 000 nedladdningar och ligger alltsedan publiceringen på listan av tidskriftens mest lästa.  

Tjernberg, C. (2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Doktorsavhandling i specialpedagogik, Stockholms universitet. 
https://su.diva-portal.org/

Tjernberg, C., & Heimdahl Mattson, E. (2014) Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education, 29, 2, 247–256. 
https://doi.org/10.1080/08856257.2014.891336


Gott Nytt År 2025 ☆