23 mars 2023

Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding?


Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding? 
Karin Forsling & Catharina Tjernberg

I en nyligen publicerad artikel i KAPET, Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift (230321), prövar vi ett nytt svenskt begrepp för engelskans scaffolding, nämligen stöttningsinteraktion. Syftet är att med hjälp av en adekvat svensk benämning skapa en gemensam förståelse av ett komplext begrepp och därigenom vidga förståelsen för dess användning i undervisningssammanhang.
I artikeln framställs stöttningsinteraktion som en interaktiv handling i en social kontext, där elever ges möjligheter att utveckla sina kunskaper och förmågor genom utmaning och stöttning inom den närmsta utvecklingszonen.

Stöttningsinteraktionen omfattar utöver en medveten design och iscensättning ett aktivt förhållningssätt. Denna interaktion, mellan lärare-elev-kamrater-artefakter ger eleven möjlighet att förstå, internalisera och befästa nya kunskaper i kollektiva lärsituationer.

Forsling, K. och Tjernberg, C. (2023). Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding? KAPET, Årgång 19, Nr 1, 2023.

Länk till artikeln: https://www.kau.se/files/2023-03/KAPET%20%C3%85rg%C3%A5ng%2019%20Nummer%201%202023.pdf