17 december 2022

Året 2022 – en tillbakablick


År 2022 lider mot sitt slut. När jag med almanackans hjälp blickar tillbaka, konstaterar jag att det har hänt en del under året, både arbetsmässigt och på det privata planet. Nedan sammanställer jag några axplock från året som gick. 


Forskning 

På forskningsplanet har året handlat mycket om att sammanställa och analysera datamaterial, samt artikelskrivande. Under vårterminen 2023 planerar vi att återkoppla resultatet från det praktiknära forskningsprojektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker till de skolor som har deltagit. 

Under året som gått har vi fått konferensbidrag accepterade till forskningskonferenserna Skriv! Les! i Trondheim, Nordic Educational Research Assiciation (NERA), Island, samt European Conference on Literacy (ECL) i Dublin. 


Karlstads universitet

2022 var året då pandemin i stort sätt var över och arbetet återgick till normala former. Det var roligt att vara tillbaka på universitetet och möta kollegor och studenter på plats. Den långa perioden med hemarbete hade emellertid givit nya erfarenheter och insikter, som vi nu tog med oss, för att på så sätt nyttja det bästa från två världar. En del seminarier, arbetsmöten och nätverksträffar är det till exempel smidigare att bedriva via Zoom. Det ger också fler möjlighet att delta. 

I mina arbetsuppgifterna på Karlstads universitet har under året ingått undervisning, seminarier, föreläsningar, handledning, examinationer, kursansvar och kursplanearbete. 

I våra kurser på Institutionen för pedagogiska studier (IPS) ingår examinationer i olika former. Särskilt inspirerande har det varit att följa studenternas kreativa redovisningar vid examinationer i form av gestaltning. 

Vårterminen 2022 fick vi Skolverkets uppdragsutbildning för förskollärare som undervisar i förskoleklass till IPS, en utbildning som jag utarbetat med mina kollegor Karin Forsling och Jessica Ekberg. Det var roligt att få möjlighet att sjösätta en kurs som vi designat och iscensatt på egen hand utifrån våra kunskaper och beprövade erfarenheter. Kursen blev mycket uppskattad av de studenter som deltog.  


Uppdrag och föreläsningar 

Under året har jag haft uppdrag av olika slag. Den 9 september föreläste jag under rubriken Inkludering i praktiken – En fråga om skolkultur på Karlstads universitet, och den 19 september föreläste jag på Högskolan Dalarna utifrån ämnet Läs- och skrivhinder. Den 29 oktober deltog Karin Forsling och jag i en fortbildningssatsning, Karlstads universitet/Regionalt utvecklingscentrum. Där föreläste vi under rubriken Specialpedagogiska perspektiv på nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. Jag deltog också i november som samtalsledare i utvecklingsprojektet Mot ett inkluderande klassrum, Karlstads universitet/Regionalt utvecklingscentrum. 


Skrivro i Kavala 

I oktober fick jag förmånen att tillbringa ett par veckor på Svenska institutets gästhem i Kavala. Sedan 2011 har jag regelbundet rest dit för att samla tankarna och ostört få ägna mig åt skrivande. Huset som ligger på en brant sluttning vid det Egeiska havet har flera terrasser. Därifrån har man en storslagen utsikt över havet. Bakom huset tornar bergen upp sig. I huset råder fridfullhet och arbetsglädje. Denna gång arbetade jag med en artikel, samt påbörjade arbetet med en kommande bok om skrivundervisnings kraft och möjligheter. 

 

Publikationer 2022

Jag har under året publicerat en artikel på Svensk Intresseförening för Tal & Språk (SITS). I artikeln ger jag en inblick i vad som utmärker undervisningspraktiker som skapar förutsättning för elevers delaktighet och lärande. När läraren med en positiv förväntan stödjer elevens  lärande, växer elevens tillit till den egna förmågan. ”Ytterst handlar det om förhållningssättet, det vill säga sättet att förhålla sig till elever, undervisning och lärande. I en genuin inkluderande undervisningspraktik avspeglas lärarens positiva tro på elevens förmåga i undervisningen.”

Jag fick också förmånen att skriva ett inflik i Anne-Marie Körlings nyutkomna bok, Väck läslusten i skolan, illustrerad  av Elin Lucassi (2022). I min text lyfter jag fram läsningens obegränsade värde och möjligheter, och betydelsen av att läraren ”bjuder in eleverna och låter dem upptäcka och uppleva vad läsningen kan ge dem” (Körling, 2022 s. 60).



Akademisk kurslitteratur

Vi är på gång med att sammanställa den andra upplagan av Skrivundervisningens grunder (Forsling & Tjernberg, Redaktörer). Boken är uppdaterad och ett nytt spännande kapitel har tillkommit. Den nya boken utkommer vårterminen 2023. Vi arbetar också med en ny bok som är tänkt att ge en helhetsbild av hur literacyundervisning kan skapa förutsättningar för delaktighet och lärande. Vi vill visa vägar till ”en undervisning som ger plats för skrivglädje, skrivmod och skrivkraft, och där didaktisk flexibilitet är utgångspunkten” (Forsling & Tjernberg, kommande).  


På det privata planet …

Den 27 november var jag på en finstämd Adventskonsert i Blå Hallen i Stockholms stadshus. Det var mycket fint arrangerat och genomfört, musikaliskt och scenografiskt. Med ett stänk av nostalgi satt jag där, senaste besöket i Blå Hallen var min doktorspromotion i september 2013. 


Sommaren 2022 såg en liten kattunge i Västergötland dagens ljus. I september flyttade denna livfulla krabat in hos oss. 


Nu ligger 2023 framför mig som ett oskrivet blad, ett år som ser ut att gå i skrivandets tecken…


Publikationer 2022

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2022). Inkluderande literacypraktiker. Skriv! Les! Nordisk forskning om skrivning, läsning och literacy. Trondheim Maj 10– 11, 2022.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. The 22nd European Conference on Literacy and the 46th Annual Conference of the Literacy. Ireland, Dublin, July 4-6, 2022.

Tjernberg, C. & Forsling, K. (2022). Successful factors for early literacy: Teacher perspective. NERA 2022, Reykjavik, Iceland.  June 1– 3, 2022.

Tjernberg, C. (2022). Att iscensätta undervisningspraktiker för delaktighet och lärande. Svensk Intresseförening för Tal & Språk (SITS), 2022-02-06. https://sits.nu/att-iscensatta-undervisningspraktiker-for-delaktighet-och-larande/

Tjernberg, C. (2022). Läraren som läsande och skrivande förebild. Inlik i A.-M. Körling (2022). Väck läslusten i skolan! Illustr. Elin Lucassi. En bok för alla. ISBN 9789172218963