16 december 2020

En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande


Nu har ett nytt nummer av KAPET – Karlstad universitets Pedagogiska tidskrift – utkommit. Höstens nummer innehåller intressant läsning om treterminssystem i skolan och om e-lärare som pedagogiska resurser på nätet. Emma Larsson och jag bidrar med en artikel som tar upp terminsindelningens betydelse för elevernas lärande. 
 
Aktuellt nummer av Tidskriften, Årgång 16, nr 2, 2020 finns att läsa på KAPET:s hemsida:

https://www.kau.se/fakulteten-humaniora-och-samhallsvetenskap/om-fakulteten/institutioner-och-amnen/institutionen-3

”Årets andra nummer av KAPET innehåller två bidrag. Det första utgörs av en rapport skriven av Emma Larsson och Catharina Tjernberg. I rapporten sammanfattas en utvärdering av för- och nackdelar med treterminssystem i skolan jämfört med tvåterminssystem. Tidigare undersökningar har lyft fram vissa eventuella fördelar för elever från socioekonomiskt utsatt bakgrund, men några entydiga resultat finns inte i tidigare studier. Larsson och Tjernberg jämför skolsystemen i åtta länder och ländernas PISA- resultat, och finner inga belägg för att ett system med tre terminer istället för två skulle innebära några tydliga fördelar skolresultaten. Författarna lyfter istället fram vikten av att elever får tid med skickliga lärare. I den andra artikeln, skriven av Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Schelleroch Marie Nilsberth, redogörs för en studie av hur gymnasieelever använder sig av så kallade e-lärare – digitala undervisningsresurser utlagda av lärare på YouTube, Facebook, Twitter, bloggar eller andra plattformar. I enkätsvar framkommer att elever ofta använder sig av dessa resurser, och särskilt i matematik. Resultaten diskuteras i termer av e-professionalism – digitaliserad yrkesutövning – och vad en digitaliserad värld innebär för läraryrket.”

Redaktionellt: Kent Fredholm

Fördelar och nackdelar med treterminssystem – En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande
Emma Larsson & Catharina Tjernberg

Sammanfattning
Vi redovisar i denna rapport en genomlysning av kunskapsläget om skolsystem som har skolår med två respektive tre terminer. En analys av för- och nackdelar med treterminssystem jämfört med tvåterminssystem har gjorts i syfte att synliggöra vilka faktorer som påverkar elevers lärande. Flera av de undersökningar vi tagit del av indikerar att treterminssystem kan ha vissa fördelar, framför allt för elever med socioekonomiskt utsatt bakgrund, men det finns även undersökningar som tyder på det motsatta och någon entydig fördel med något av systemen tycks inte föreligga. Vi har även jämfört PISA-resultat från åtta länder med olika terminssystem (Estland, Finland, Frankrike, Japan, Portugal, Sverige, Storbritannien och USA) och kan konstatera att det inte finns några vetenskapliga belägg för att treterminssystem har några uppenbara fördelar gentemot det nu i Sverige rådande tvåterminssystemet. Vår analys visar således att det inte finns belägg för att flytta ledighetsveckor från sommarlovet till andra lov under terminen. Det finns däremot belägg för att lärandet kan förbättras om eleverna får mer tid tillsammans med professionellt skickliga lärare.

Referens:
Larsson, E. & Tjernberg, C. (2020). Fördelar och nackdelar med treterminssystem. En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande
KAPET – Karlstad universitets Pedagogiska tidskrift. Årgång 16, nr 2, 202

Diva