30 december 2020

2020 - 2021

Gott Nytt År!  
I årets sista inlägg blickar jag tillbaka på året som gått och gläntar på dörren till 2021.

När 2020 lider mot sitt slut samlar jag tankarna och reflekterar över året som gått och mina förhoppningar inför det kommande,

2020 har varit ett år som präglats av oförutsedda händelser, krossade planer och svårigheter, men också av problemlösning och nytänkande. Pandemin som drog in över oss i mars ställde allt på sin ände och tvingade till tänkande i nya banor. 

Visst har mycket gått att lösa med teknikens hjälp, undervisning, arbetsmöten, föreläsningar och konferenser, men det som inte går att ersätta är alla de möten som äger rum i det verkliga livet. Det gäller möten och samvaro med nära och kära, samtal med kollegor och studenter, utbyte av tankar och erfarenheter och gemensamma upplevelser. Saknaden av inställda resor, konserter och konferenser.

Med önskan om ett Gott Nytt År 2021,

”Everyhing will be okey in the end. If it's not okey, it's not the end” 
John Lennon


Konferenser 2020 – 2021

Året inleddes med The 4th Baltic Sea Conference on Literacy i Talinn, Estland, där Karin Forsling och jag presenterade vårt pågående forskningsprojekt Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker. I början av mars deltog jag i NERA 2020 på University of Turku, Finland, där jag presenterade vårt pågående forskningsprojekt under rubriken: Teacher Exchange on different literacy practices. 

Vi hade även fått vårt abstract, A Swedish Study of how Lower Primary School Teachers from Diverse Literacy Practices Design for Professional Development, antaget för presentation på ECER 2020, University of Glasgow, Scotland. Pandemin omöjliggjorde dock resan till Skottland. Konferensen arrangerades om och skedde digitalt i mindre omfattning.  Förhoppningsvis kommer vi att presentera vårt bidrag på ECER 2021 i Genevé i september. 

Fjortonde konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, SMDI 14, var planerad att äga rum på Malmö universitet 18–19 November.  Konferensen, som hade temat: Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld, ägde rum digitalt via Zoom. Vi presenterade vårt pågående forskningsprojekt inom SoL (Specialpedagogisk forskning om literacy) på konferensen. 


Publikationer 2020

Under året som gått har jag fått några nya publikationer,

Antologin Skrivundervisningens grunder, som Karin Forsling och jag är redaktörer för, utkom våren 2020. Idén till boken föddes vid en forskningskonferens på Karlstads universitet 2018, och efter ett planeringsmöte som ägde rum på ECER (European Conference of Educational Research) i Bolzano i augusti 2018 tog arbetet med boken fart.

Skrivundervisningens grunder är ett unikt samarbete där vi tillsammans med flera av Nordens mest initierade skriv- och läsforskare skapat en skattkammare för blivande och yrkesverksamma lärare. 

Forsling, K. & Tjernberg. C. (red.) (2020). Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerups.

I juli publicerades vår artikel Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår – Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal i Nordic Journal of Literacy Research.

Tjernberg, C., Forsling, K. & Roos, C. (2020). Design för multimodal och kreativ skrivundervisning i tidiga skolår – Lärare reflekterar i fokusgruppsamtal. Nordic Journal of Literacy Research., Vol. 6, No 1, 2020, s. 1-21. https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/2044

I SMDI:s konferensvolym som utkom i augusti bidrar vi med en artikel, Design för skrivkraft. Lärares erfarenheter av skrivandets roll i unga elevers identitetsutveckling. Konferensvolymen innehåller aktuella forskningsbidrag som presenterats på den Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning som ägde rum på Linköpings universitet 22 – 23 november 2018. 

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2020). Design för skrivkraft. Lärares erfarenheter av skrivandets roll i unga elevers identitetsutveckling. I: M. Johansson, B.-G. Martinsson & S. Parmenius Swärd (red.). Bildning, utbildning, forskning. Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Linköping: Linköpings universitet.

I det senaste numret av KAPET – Karlstad universitets Pedagogiska tidskrift – bidrar Emma Larsson och jag med en artikel som tar upp terminsindelningens betydelse för elevernas lärande. 

Larsson, E. & Tjernberg, C. (2020). Fördelar och nackdelar med treterminssystem. En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande. KAPET – Karlstad universitets Pedagogiska tidskrift. Årgång 16, nr 2, 2020


Forsknings och utveckling

I augusti avslutade jag mitt uppdrag som lektor och vetenskaplig ledare vid Forskning och utvecklings-enheten (FoU) i Enköpings kommun. I uppdraget har ingått att utgöra länken mellan skolverksamheten och universitetet, handleda i frågor kopplade till ämnet, samt arbeta med skolutvecklingsfrågor. 2018 skrev Enköpings kommun och Uppsala universitet ett ULF-avtal (Utveckling, Lärande, Forskning).  Inom ramen för ULF-avtalet har i mitt uppdrag ingått att utveckla samarbete kring lärarstudenters examensarbete, ordna ett Lärcafé på Uppsala universitet, samt planera för forskningscirklar.  Det har bland annat resulterat i FoU-rapporterna: Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - möjligheter och utmaningar, samt Rapport karriärtjänst 2018


Föreläsningar 2020 

Under året som gått har jag genomfört föreläsningar som var planerade att genomföras på plats, men som på grund av rådande förhållanden fick genomföras via Zoom. Den 13 september presenterade Karin och jag vårt pågående forskningsprojekt, Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker, för nätverket SOL i Värmland, Karlstads universitet. Vi presenterade även forskningsprojektet vid en konferens vid Mälardalens högskola den 24 september.  Den 2 december föreläste jag på Skolinspektionens konferens i Malmö under rubriken: Inkluderande skriftspråkspraktiker – en bro mellan teori och praktik


Karlstads universitet

Vid Karlstads universitet har vi fått lägga om all undervisning så att den nu sker via Zoom. Karin Forsling och jag är kursledare för kurserna, Språk-, skriv- och läsutveckling ur ett inkluderande perspektiv, som ges vid Karlstads universitet. De ingår i Masterprogrammet i specialpedagogik, men kan även läsas fristående. Kurserna gavs både under vårterminen och höstterminen 2020. Vårterminen 2021 startar två nya kurser: Att undanröja hinder för språk-, skriv- och läsutveckling, I och II. Även dessa kurser, som är utformade av Karin Forsling och mig, ingår i mastersprogrammet, men kan även läsas fristående.  

Under höstterminen 2020 har jag handlett mastersstudenter i deras examensarbeten, varit kursledare för Specialpedagogiska perspektiv på lärande och undervisning, samt lärare i kursen Vetenskapsteori och metod med ämnesfördjupning. Detta fortsätter jag med 2021.


Forskning 2020

Det pågående projektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker fortskrider och vi arbetar nu med analys av datamaterial och artikelskrivande. Vår intention är att återkoppla till de fyra skolor som ingår i projektet under vårterminen 2021. Syftet med projektet är att studera hur lärare som arbetar i varierande literacypraktiker i de tidiga skolåren förstår och talar om den kunskap de har om framgångsfaktorer i skriv- och läslärande för att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att svårigheter inte uppstår. Projektet avser att initiera och stimulera en diskussion och ett kunskapsutbyte mellan de verksamma lärarna i de fyra skolorna. Forskargruppen arbetar för att också knyta samman forskningsprojektet med speciallärarstudenters utbildning på olika sätt.

2020 avslutade jag en longitudinell studie där jag följt en grupp elever genom grundskolan. I datamaterialet ingår dokumentation från en praktiknära studie, de nationella ämnesproven i svenska, samt fokusgruppsamtal med involverade lärare. En kontinuerlig kontakt mellan forskare och deltagande lärare har upprätthållits genom åren. 


Gränsland – samarbetsprojekt

Sedan 2018 deltar jag i projektet Gränsland som är ett internationellt samarbete mellan Åbo akademi i Vasa och Karlstads universitet. Projektet syftar till att höja lärares kunskaper i läs- och skrivlärande, bland annat för att bättre kunna hantera elevers mångfald. Vetenskaplig ledare för projektet är professor Ria Heilä-Ylikallio. Projektet fortsätter under kommande år. 

Sedan 2017 ingår jag i styrelsen för Swedish Council of International Reading Association (SCIRA). Årets styrelsemöte skulle ha ägt rum i Umeå, men även detta möte fick genomföras digitalt via Zoom. Vi planerar nu för ett nytt årsmöte och konferens i Stockholm i april 2021 och hoppas att det ska kunna genomföras på plats. 


Eva och jag glädjer oss åt att vår artikel, Inclusion in practice: a matter of school culture, alltjämt ligger på andra plats på European Journal of Special Needs Educations lista av mest nedladdade artiklar.

Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson, E. (2014). Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education, 29(2),  247–256. DOI: 10.18261/issn.1891-5949 www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2014.891336