28 december 2023

Året som gått...

Foto: Nathalie Tjernberg

Så här i slutet av 2023 blickar jag tillbaka på det gångna året. Det har varit ett händelserikt år med många glädjeämnen, spännande upplevelser och uppdrag, men också en tung förlust av en nära kollega och vän. 

I år är det 10 år sedan min doktorspromovering i Blå Hallen i Stockholms Stadshus. Det firade jag med en stämningsfull Adventskonsert i Blå Hallen. Det var fint att återigen sitta där och låta tankarna vandra 10 år tillbaka i tiden till den högtidliga ceremonin då jag promoverades till filosofie doktor. 


I oktober fick jag ännu en gång möjlighet att tillbringa en tid på Svenska Institutets gästhem för forskare i Kavala. Atmosfären och lugnet där ger mig alltid den skrivro jag behöver. Denna gång skrev jag på en ny bok som beräknas komma ut under 2024. Mer om detta kommer under början av nästa år...

Arbete och uppdrag 2023
Under 2023 har jag varit lärare och handledare på mastersprogrammet och speciallärarprogrammet på Karlstads universitet. Jag har även haft en del uppdrag som föreläsare i olika sammanhang. Här kan nämnas föreläsning på ett SOL-seminarium vid Karlstads universitet och på lärarprogrammet vid Högskolan Dalarna. 

Den 18 augusti hade jag ett hedersamt uppdrag som opponent vid Mari Ylenfors licentiatseminarium vid Jönköping University. Licentiatuppsatsen har titeln Ett integrerat perspektiv på litteracitetsundervisning för flerspråkiga elever.

Bokrelease
Den 6 december 2023 kunde vi äntligen få fira vår uppskattade antologi Skrivundervisningens grunder. Pandemi och sjukdom lade hinder i vägen när den första upplagan kom ut 2020, men nu tog vi chansen i samband med att andra upplagan finns på marknaden. 17 av Nordens främsta skrivforskare och skrivlärare finns med i vår kunskapsfyllda bok där Karin Forsling och jag är redaktörer.

Forskningsprojektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker
Under 2023 sammanfattades forskningsprojektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker genom återkoppling till deltagande skolor. En artikel inom projektet publicerades i november i tidskriften Nordic Journal of Literacy Research. Nu är vi i färd med att sammanställa datamaterial och skrivande av ytterligare en artikel som bygger på projektet.   

Publiceringar 2023
Under 2023 har jag tillsammans med Karin Forsling publicerat tre vetenskapliga artiklar. Även en artikel från mitt longitudinella forskningsprojekt, där jag studerat lärares undervisningsstrategier i relation till elevers literacylärande, publicerades under året på Research Square. Under 2023 gavs också den andra upplagan av Skrivundervisningens grunder ut. 
 
Tjernberg, C., & Forsling, K. (2023). Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices: A Study of Four Schools With Diverse Literacy Practices. Nordic Journal of Literacy Research, 9(2). https://doi.org/10.23865/njlr.v9.3610

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education. Educational Research, Vol.65, (3), pp. 301-319. Taylor & Frances. https://doi.org/10.1080/00131881.2023.2209580

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding? KAPET, Årgång 19, Nr 1, 2023. 

Tjernberg, C. (2023). Key factors for teaching and learning – Teachers´ experiences and reflections. Research Square. doi.org/10.21203/rs.3.rs-2212915/v2

Forsling, K. & Tjernberg, C. (reds.). Skrivundervisningens grunder: elever 6–10 år. Lärobok för lärarstudenter och verksamma lärare. (Andra uppdaterade uppl.) Gleerups förlag
 

Lite om årets publiceringar...

Stöttningsinteraktion: Undervisningssituationens scaffolding?
I Karin Forslings och min publicerade artikel i KAPET, Karlstads universitets Pedagogiska Tidskrift (230321), prövar vi ett nytt svenskt begrepp för engelskans scaffolding, nämligen stöttningsinteraktion. Syftet är att med hjälp av en adekvat svensk benämning skapa en gemensam förståelse av ett komplext begrepp och därigenom vidga förståelsen för dess användning i undervisningssammanhang.

Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education
Vår artikel, Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education, publicerades i tidskriften Educational Research. Artikeln bygger på en studie som genomförts inom SoL-projektet [Specialpedagogisk forskning om Literacy] vid Karlstads universitet.
“In all, the study suggests that the part played by teachers' intentions and flexibility, in terms of their ability to find solutions to challenges in classroom practice, should not be overlooked in relation to students' learning progress. It brings with it important implications for supporting teachers with opportunities for collegial learning and collaboration through continuing professional development.” (Forsling & Tjernberg, 2023)
Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices – A study of four schools with diverse literacy practices  
I november publicerades vår artikel Teachers’ Perspectives on Supportive and Inclusive Practices – A study of four schools with diverse literacy practices (Tjernberg & Forsling, 2023) i Nordic Journal of Literacy Research.
“The general impression that emerges from our study is that teachers design literacy activities based on both supportive and inclusive aspects and with a focus on variation and diversity. In the study, more similarities than differences emerged, for instance a focus on multimodal methods and the importance of didactic flexibility. The teachers also highlighted the importance of producing text, not just consuming and processing existing texts. Sometimes the analysis reveals differences. Even so, the teachers’ intentions to include all students in the classroom education remain significant.”
Key factors for teaching and learning – Teachers´ experiences and reflections.
Nu är en artikel från mitt longitudinella forskningsprojekt, där jag studerat lärares undervisningsstrategier i relation till elevers literacylärande, publicerat på Research Square:
“The importance of collegial learning for the teacher’s professional development is emphasised, as is the value of enjoying one’s work and to share both successful and less successful pedagogical episodes. One surprising result is the teachers’ conscious efforts to help the students adopt strategies for learning”
Skrivundervisningens grunder (uppl. II)
Antologin Skrivundervisningens grunder kom ut i en ny upplaga 2023. I denna andra upplaga är samtliga kapitel uppdaterade och reviderade enligt den nya läroplanen (Lgr22). Vidare har ett kapitel tillkommit som lyfter de estetiska lärprocessernas betydelse i skrivundervisningen. Bokens författare är verksamma som lärare och forskare. 

Skrivundervisningens grunder delar forskare och lärarutbildare med sig av sin mångåriga erfarenhet inom fältet. Boken ger en bred översikt över aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på alla de förmågor, kunskaper och kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för skrivlärande i dagens komplexa samhälle. Alla kapitel är förankrade i skolans värld och de väver på olika sätt ihop teori och praktik.


Lite statistik...
När jag summerar året som gått är det lite spännande att se på hur mina vetenskapliga arbeten ligger till. Jag kan konstatera att min avhandling (Tjernberg, 2013) sedan publiceringen i DIVA i maj 2013 närmar sig 60.000 nedladdningar. En vetenskaplig artikel, Inclusion in practice: a matter of school culture, publicerad i den brittiska tidskriften European Journal of Special Needs Education har i skrivande stund 26.800 nedladdningar och ligger alltsedan publiceringen på listan av tidskriftens mest lästa. 

Tjernberg, C. (2013). Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Doktorsavhandling i specialpedagogik, Stockholms universitet. https://su.diva-portal.org/

Tjernberg, C., & Heimdahl Mattson, E. (2014) Inclusion in practice: a matter of school culture. European Journal of Special Needs Education, 29, 2, 247-256. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.891336


Gott Nytt År 2024 🌟