8 juni 2023

Intentions and Flexibility


Vår artikel, Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education, är nu publicerad I tidskriften Educational Research. Artikeln bygger på en studie som genomförts inom SoL-projektet [Specialpedagogisk forskning om Literacy] vid Karlstads universitet.

Vi menar att alla klassrumspraktiker i grunden är komplexa, men att design och iscensättning av lärmiljöer är avgörande för om komplexiteten blir ett hinder, en utmaning, eller en tillgång. I vår undersökning med syfte att studera hur lärare och speciallärare på lågstadiet designade inkluderande lärmiljöer, var vi bland annat intresserade av hur respondenterna uttalande sig om sina intentioner för att förebygga, identifiera och avlägsna hinder för elevers läsande och skrivande. Vi fann att lärarnas didaktiska flexibilitet kan leda till en så kallad transformationskompetens. Denna kompetens inkluderar förmågan att medvetet anpassa undervisning genom att använda en mångfald av lärverktyg, metoder och arbetssätt för att inkludera alla elever i ett meningsfyllt lärande.

Forsling, K. & Tjernberg, C. (2023). Intentions and Flexibility: Navigating Complex Literacy Practices in Primary Education. Educational Research, Vol.65, (3), pp. 301-319.. Taylor & Frances.           https://doi.org/10.1080/00131881.2023.2209580

“In all, the study suggests that the part played by teachers' intentions and flexibility, in terms of their ability to find solutions to challenges in classroom practice, should not be overlooked in relation to students' learning progress. It brings with it important implications for supporting teachers with opportunities for collegial learning and collaboration through continuing professional development.” (Forsling & Tjernberg, 2023)