Projektets övergripande syfte är att ur ett inkluderande perspektiv studera hur lärare som arbetar i de tidiga skolåren förstår och uttrycker den kunskap de har om framgångsfaktorer i skriv- och läslärande för att förebygga hinder. Hur kan stödjande literacypraktiker designas, och hur kan inkluderande literacypraktiker ta sig uttryck?
Projektet Möten mellan lärare i varierande literacypraktiker
Föreliggande forskningsprojekt är en studie där fyra skolors lärare deltar. Skolorna har olika literacy-profiler. I projektets inledande skede genomfördes fokusgruppssamtal med de deltagande lärarna på respektive skola. Därefter skedde en återkoppling. I projektets andra fas genomfördes fokusgruppssamtal med utbyte mellan de deltagande lärargrupperna vid en minikonferens på Karlstads universitet. Därefter sker uppföljning på respektive skola. Resultatet kommer att presenteras i skriftlig form, samt vid forskningskonferenser.
Resultatet indicerar hur lärarna utvecklat teori- och metodkunskaper gällande framgångsfaktorer i skriv- och läslärande. Genom multimodalt och kollaborativt arbetssätt, anpassas verksamheten efter elevers olika förutsättningar och behov. Lärarna beskriver hur de rör sig på olika språkliga nivåer och växlar fokus mellan att undervisa om form och funktion och koppla innehållet i undervisningen till elevernas livsvärld och olika samhällsfrågor.
Projektet förväntas bidra till specialiserad kunskap gällande framgångsfaktorer i skriv- och läslärande samt utveckling av teoretiska och metodologiska kunskaper inom området. Vidare kan projektet skapa tillfällen till samverkan med olika professioner samt utvecklande av praxisnära forsknings- och lärandemiljöer.
Forsling, K. och Tjernberg, C. (2022). Success Factors for Early Literacy: Teacher Perspective. The 22nd European Conference on Literacy and the 46th Annual Conference of the Literacy. Ireland, Dublin, July 4-6, 2022.