15 april 2020

Ny bok samlar forskares erfarenheter och kunskaper om skrivutveckling och skrivundervisning



Nu är äntligen den efterlängtade antologin Skrivundervisningens grunder utgiven efter nästan två års arbete. Idén till denna bok föddes vid en forskningskonferens på Karlstads universitet 2018, och efter ett planeringsmöte som ägde rum på ECER (European Conference of Educational Research) i Bolzano i augusti 2018 tog arbetet med boken fart.

Skrivundervisningens grunder är ett unikt samarbete där vi tillsammans med flera av Nordens mest initierade skriv- och läsforskare och kreativa praktiker skapat en skattkammare för blivande och yrkesverksamma lärare. Boken riktar sig även till lärarutbildning då den ger en såväl bred som fördjupad bild av hur teoretisk kunskap om skrivlärande kan kopplas till de pedagogiska handlingarna i klassrummet.

I Skrivundervisningens grunder delar forskare och lärarutbildare med sig av sin mångåriga erfarenhet inom fältet. Boken ger en bred översikt över aktuell forskning om att lära sig skriva. Den visar på alla de förmågor, kunskaper och kompetenser som krävs för en framgångsrik skrivundervisning och för skrivlärande i dagens komplexa samhälle.
Alla kapitel är förankrade i skolans värld och de väver på olika sätt ihop teori och praktik. Det handlar bland annat om skrivutveckling och skrivandets hantverk, skrivrörlighet, elevers skrivande i olika ämnen och skrivbedömning, men också om flerspråkighet, kreativ grammatik och multimodalt skrivande. Författarna behandlar också dyslexi och skrivsvårigheter, skrivande ur specialpedagogiska och inkluderande perspektiv, samt hur skrivandet kan bidra till ett ökat deltagande och engagemang för demokratins kärnvärden.  I slutet av de flesta kapitel ges förslag på diskussionsfrågor och praktiska uppgifter för att knyta ihop teori och praktik.

I en tid där kompetensen att koda alla sorters texter sett ur aspekten demokratiska och mänskliga rättigheter, tror vi att en bok som Skrivundervisningens grunder blir ett betydelsefullt inslag. Med vår bakgrund som lärare, specialpedagoger och lärarutbildare har vi sett ett stort behov av en bok som tar ett helhetsgrepp på den tidiga skrivundervisningens betydelse för barns skriv- och läsutveckling. Vi har saknat boken som kan erbjuda många olika perspektiv, boken som ökar förståelsen för områdets komplexitet och som öppnar upp för en undervisning fylld av allt det som krävs för skrivglädje, skrivmod och skrivkraft. En bok som visar på hur man kan skapa strategier och designa undervisning men även om att fånga de didaktiska ögonblicken.

Karin Forsling & Catharina Tjernberg, redaktörer

Foto: Cathrine Busch

Karlstads Universitet
15 april 2020



Skrivundervisningens grunder (Forsling & Tjernberg, 2020)
Smakprov.se: www.smakprov.se/bok/pocket/skrivundervisningens-grunder-9789151102788/